Inbjudan till presskonferens: Tillväxtalliansen går vidare - presenterar gemensam strategi på måndag den 5 juni

Umeås roll som tillväxtmotor i norra Sverige ska stärkas ytterligare. Om detta är näringslivet, Umeåregionens kommuner, Västerbottens läns landsting och Umeå universitet överens. På måndag den 5 juni presenterar Tillväxtalliansen de nya gemensamma prioriteringarna vid en presskonferens på restaurang Rex i centrala Umeå. Tillväxtalliansen - ett partnerskap för samverkan i tillväxt och utvecklingsfrågor består av näringslivet, Umeåregionens kommuner, Umeå universitet och Västerbottens läns landsting - och har existerat i fem år. Fokus de första åren har varit att göra Umeåregionen intressant, uppmärksammad och attraktiv för investerare och kompetent arbetskraft. Nu går arbetet in i en ny spännande fas och Tillväxtalliansen har därför fått en utökat medverkan från näringslivet. Partnerskapet är detsamma - men styrgruppen har fått flera nya medlemmar, bland andra Göran Sandberg, rektor vid Umeå universitet, och Fredrik Lundberg, VD för Föreningssparbanken Umeå. Nya i styrgruppen är också Lage Lindfors VD Volvo lastvagnar i Umeå, Eva Nygren Sveco, Per Lärkeryd Indexator, och Karin-Larsson-Tängden från Umeå flygplats. Ny ordförande är Fredrik Lundberg. Strategi presenteras Medlemmar i styrgruppen kommer på presskonferens att presentera Tillväxtalliansens nya tillväxt- och utvecklingsstrategi. Den innebär prioriteringar och gemensamma ansträngningar inom bland annat dessa områden: · Infrastruktur i regionen (Botniabanan, vägar, flyget) · Universiteten som tillväxtresurs för näringslivet · Marknadsföring och profilering nationellt och internationellt · Regionutveckling och Umeås roll som tillväxtmotor i norra Sverige Dag: måndag den 5 juni Plats: Vardagsrummet Rex Tid: 13.45 För mer information kontakta: Roland Carlsson Näringslivschef Umeå kommun 090-16 32 10 070-578 65 50 roland.carlsson@umea.se Jörgen Boman Pressinformatör Informationsenheten Umeå kommun 090-16 11 24 070- 669 00 10 jorgen.boman@umea.se