Konsthögskolan hjälper kommunen snygga upp Ålidhem

Konsthögskolan ska, i samarbete med Umeå kommun, snygga upp stadsdelen Ålidhem i Umeå. I juni valde kommunfullmäktige att reservera en miljon kronor till offentlig konstnärlig miljögestaltning i bostadsområdet Ålidhem. Nu börjar arbetet ta form. Kommunen har bildat en gestaltningsgrupp där stadsarkitekten, parkchefen och konstintendenten ingår. Kommunstyrelsens arbetsutskott har gett klartecken till att dra igång arbetet och nu ska ett samarbetsavtal skrivas mellan Umeå kommun och Konsthögskolan. Därefter ska studenter från Konsthögskolan börja arbetet med att ta fram konstnärliga förslag på hur området kan utsmyckas och snyggas upp. Ålidhem är en del av det så kallade ”miljonprogrammet”, ett bostadsbyggande som sällan utrustades med konstnärliga inslag och passande gestaltning när de byggdes på 1960- och 1970-talen. Områdets brister har fått kommunens politiker att reagera. Alla partier i fullmäktige är helt överens om att området kan snyggas upp. Politikerna tycker att vägen till ett attraktivare Ålidhem går via ett nyskapande samarbete med Konsthögskolan, som funnits i Umeå i femton år. För mer information kontakta Lennart Holmlund (s), kommunstyrelsens ordförande 090-161201, 070-5504785 Jörgen Boman Pressinformatör Informationsenheten Umeå kommun 090-16 11 24 070-669 00 10 jorgen.boman@umea.se