Lämnar Teknikcollege för lokala nysatsningar

Umeå och grannkommunerna Skellefteå och Örnsköldsvik har beslutat sig för att lämna Teknikcollege. Kommunerna ska istället göra egna lokala satsningar för att utveckla samarbetet mellan näringsliv och skola inom teknikområdet. Tanken är sedan att fördjupa det regionala samarbetet mellan kommunerna.

Teknikcollege är en nationell satsning som erbjuder tekniska utbildningar i samarbete med svenska teknik- och industriföretag. Umeå, Skellefteå och Örnsköldsvik har haft ett regionalt samarbete inom Teknikcollege Bothnia. Nu väljer kommunerna att göra en nystart med lokala satsningar.
– Vi vill hitta nya former för att utveckla våra teknikutbildningar i nära samarbete med det lokala näringslivet, säger Nicklas Wallmark, gymnasiechef i Umeå kommun.

I Umeå finns redan Dragonskolans Teknikcenter (DTC) som har som målsättning att skapa Sveriges bästa arena för teknikutbildning. Detta är möjligt tack vare en donation på 35 miljoner kronor från Komatsu Forest. För att fortsätta utveckla verksamheten inom DTC ska en lokal styrelse tillsättas. Tanken är att den ska bestå av medlemmar från teknik- och IT-branschen i Umeå. Dessutom ska det finnas representation från Umeå kommun, Umeå Universitet, IF Metall och Teknikföretagen i styrelsen.

Även i Skellefteå och Örnsköldsvik finns tankar på hur man kan ta tillvara de lokala förutsättningarna inom teknikområdet. På sikt hoppas kommunerna kunna fördjupa det regionala samarbetet.

För mer information kontakta:
Nicklas Wallmark
Gymnasiechef, Umeå kommun
nicklas.wallmark@umea.se

Jan Midlert,
Gymnasiechef, Skellefteå kommun
jan.midlert@skelleftea.se

Lotta Nygren
Gymnasiechef, Örnsköldsvik kommun
lotta.nygren@ornskoldsvik.se

Umeå kommun har 11 300 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan att ständigt förbättra kommunens service. Umeå är en av Sveriges mest växande städer. Här bor omkring 120 000 personer och kommunens mål är att nå 200 000 invånare år 2050.

I Umeå finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid. Här finns också västvärldens snabbaste bredband.