Legorobotar bygger teknikintresse i årskurs fem

För att främja teknikintresset har Umevatoriet i samarbete med Dragonskolans Teknikcollege köpt in tjugo legorobotar med tillhörande program. Dragonskolan har även försett projektet med bärbara datorer. Fyra klasser i årskurs 5 har fungerat som ”testpiloter” vid uppstarten av projektet.

Eleverna har bland annat besökt Umevatoriet och sett hur robotar kan användas i verkliga livet. De har också lärt sig att programera robotarna och använt dem vid en fiktiv evakuering från en fabriksbyggnad. Därefter har klasserna jobbat vidare med projektet på sina skolor.
– Tidiga utvärderingar har visat på en stor entusiasm och glädjande nog verkar projektet tilltala tjejer i hög utsträckning, säger Anna Åström, projektledare på Umevatoriet.

Projektet avslutas nu med ett studiebesök på Dragonskolans Teknikcenter. Där får eleverna i årskurs 5 chans att visa upp vad de lärt sig och de ges även möjlighet att se vilka utbildningar och arbeten som finns för teknikintresserade ungdomar.

Tid: Torsdag 23 maj, kl.10.00
Plats: Komatsu-salen, Dragonskolans Teknikcenter (samling vid trappan i Mitten på Dragonskolan)

Bakgrund
Dragonskolans Teknikcenter - som erbjuder både gymnasie- och eftergymnasiala utbildningar samt planerade yrkeshögskoleutbildningar (YH) - satsar på att skapa Sveriges bästa arena för teknikutbildning.

Satsningen är möjlig tack vare en donation på 35 miljoner kronor från Komatsu Forest. Donationen är i linje med företagsfilosofin i Japan, hemmanation för Komatsu, där företag av tradition ger tillbaka till det samhälle de verkar i. Se även: www.skola.umea.se/dtc

För mer information kontakta:
Anna Åström
Projektledare, Umevatoriet