​Mästerbotten bjuder in Umeås ungdomar till rapcamp

​Mästerbotten bjuder in Umeås ungdomar till rapcamp

Redan under idéstadiet fanns en önskan om att Mästerbotten skulle ge tillbaka till Umeå, och kanske framförallt till Umeås unga musikintresserade. Den första upplagan av Mästerbotten gjorde det genom ett antal workshops och föreläsningar. Årets upplaga av Mästerbotten har fått sällskap av ett rapcamp riktat till ungdomar mellan 13-19 år.

Initiativet som kommer från Umeåartisterna Cleo och Broder John innebär att intresserade ungdomar skickar en ansökan till contact@hoopdiggas.com där de antingen rappar, sjunger eller freestylar. Under workshop-veckan kommer de utvalda deltagarna att få utveckla sitt personliga uttryck under handledning av Cleo, Broder John och gästhandledare från Random Bastards och Hoopdiggas. Som grädde på moset avslutas veckan med en konsert på Vävenscenen under Mästerbotten den 27 april.

Utöver årets rapcamp kommer Random Bastards och Hoopdiggas tillsammans med Kulturverket besöka några av Umeås skolor inför Mästerbotten. Under besöken kommer de kreativa kollektiven förutom att svara på elevernas frågor även hålla ett nära och öppet samtal om sitt artisteri och vägen dit. Samtalen äger rum 26 och 27 mars.

Citat:

- Det finns så mycket musikintresserade unga människor i Umeå, men det finns för lite forum och platser att vända sig till för att ta sin grej vidare. Cleo

- Man ansöker till oss om att delta i campet, det är för att vi vill sätta ihop en grupp med samma driv och ambition. Målet är att skapa en show där alla får plats och möjlighet att växa på scen. Broder John

- Att våga tro på sig själv är inte alltid helt självklart. Jag fick mycket backup och pepp från mitt crew när jag var ung, det vore så sjukt fett för oss att kunna vara det crewet för någon annan som behöver det idag. Cleo

Länk till facebookevent för rapcamp: https://www.facebook.com/events/207224256532171/?active_tab=discussion

Anna Axelsson
Tiljan AB
anna@tiljan.se

Shauna Adams
Programproducent, Umeå kommuns kulturverksamhet
shauna.adams@umea.se

Umeå kommun har 12 000 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan att ständigt förbättra kommunens service. Umeå är en av Sveriges mest växande städer. Här bor omkring 125 000 personer och kommunens mål är att nå 200 000 invånare år 2050.

I Umeå finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid. Här finns också västvärldens snabbaste bredband.