En detaljplan ska tas fram för en ny förskola i Tavelsjö. Blå markering visar preliminär avgränsning av planområdet. Svart streckad linje visar Tavelsjö skolas placering.

Planbesked för ny förskola i Tavelsjö

En ny detaljplan ska tas fram för en förskola i Tavelsjö. Den nya förskolan planeras i ett område som ligger tvärs över gatan från Tavelsjö skola. Förskolan ska få åtta avdelningar.

– När Tavelsjö och närområdet växer så växer även behovet av förskoleplatser. Här har vi ett bra läge för en ny förskola som hamnar nära skolan utan att ta yta från skoltomten. Det är viktigt att även skolan har möjlighet att växa över tid, säger Mikael Berglund (S), byggnadsnämndens ordförande.

Området där förskolan planeras används idag som skolskog. Delar av området arrenderas också ut för jordbruksändamål. Detaljplanen ska säkerställa att delar av fastigheten kan fortsätta nyttjas som skolskog. Skolskogen bedöms ha vissa naturvärden och barmarken utgörs av jordbruksmark. Därför ska en alternativutredning tas fram för att utesluta andra möjliga placeringar.

– Att bygga på jordbruksmark ska undvikas men i det här fallet bedömer vi att det allmänna intresset av en förskola väger tyngre. Området ligger också inom ett utpekat tillväxtstråk, Stråket längs väg 363, där vi kan förvänta oss ny bebyggelse, säger Robert Axebro (C), vice ordförande i byggnadsnämnden.

Då förslaget binder samman ny förskola med befintlig skola skapas inga nya transportbehov. Förslaget bygger vidare på befintlig struktur och uppmuntrar till en förtätning som inte blir för utspridd. Förslaget ligger på så sätt i linje med kommunens övergripande mål.

Fastigheten ligger inom Rans samebys vinter- och vårvinterland, område och flyttled av riksintresse i Tavelsjö, det blir därför viktigt att föra en tidig dialog med samebyn.

Skiss ur ansökningshandlingarna, ej fastställd

Mikael Berglund (S)
byggnadsnämnden
mikael.berglund@umea.se