Rättelse med korrekt bidragssumma till pensionärsföreningar: Drygt 4 miljoner kronor till föreningslivet i Umeå

Fritidsnämnden beviljar sammanlagt 4 039 431kronor för verksamhetsåret 2024 till föreningar som bedriver fritidsverksamhet för barn och andra prioriterade grupper samt till föreningar som arbetar med rättighetsfrågor.

Syftet med stödet till fritidsverksamhet för prioriterade grupper är bland annat att främja en god folkhälsa, att engagera fler barn och ungdomar i föreningslivet, att öka mångfalden i föreningslivet, att göra fritidsverksamhet tillgänglig för personer med funktionsnedsättning samt att stötta ungdomar att engagera sig i politiska frågor. Totalt får 29 föreningar och politiska ungdomsförbund dela på sammanlagt 2 033 131 kronor.

En del av stödet, drygt 600 000 kronor, går till lägerverksamhet vilket bland annat innebär att arrangerande föreningar kan erbjuda reducerade avgifter och friplatser vilket gör det möjligt för fler barn och ungdomar att delta.

– Föreningslivet gör ett otroligt viktigt jobb och det är viktigt att alla barn och unga har möjlighet att delta trots olika förutsättningar. Verksamhetsstödet till de här föreningarna gör stor nytta för många av Umeås invånare, säger Ari Leinonen (S), ordförande fritidsnämnden.

Stöd till föreningar som bedriver verksamhet för rättighetsfrågor

Totalt får 53 föreningar som bedriver verksamhet för rättighetsfrågor dela på 2 006 300 kronor. Målsättningen med stödet är bland annat att stötta föreningar i att vara röstbärare och värna rättigheter samt att stötta föreningar med koppling till diskrimineringslagstiftning som kan bidra med expertkunskap och informationsspridning.

Bland de föreningar som får ta del av stödet finns till exempel föreningar för nationella minoriteter, flera lokala pensionärsföreningar och barnrättsföreningar. Stödet till pensionärsföreningar ligger på drygt 320 000 kronor och barnrättsföreningarna får dela på 240 000 kronor.

Moderaterna yrkade om avslag gällande bidrag till Elöverkänsligas förening samt till föreningar som är bildade på etnisk grund. Yrkandena avslogs. Moderaterna reserverade sig till förmån för de egna yrkandena.

– Pensionärsföreningarna hade det tufft under pandemins begränsningar men de är igång ordentligt igen och gör ett fantastiskt jobb med ett stort utbud av aktiviteter för Umeås seniorer. Det saknas vetenskapligt stöd för elöverkänslighet och därför anser vi att elöverkänsligas förening inte ska erhålla kommunalt stöd. Många föreningar i Umeå bidrar på olika sätt till att förbättra integrationen i kommunen, men föreningar som bildats på etnisk grund riskerar att bidra till det motsatta. För att stärka integrationen i Umeå bör fokus vara på verksamhet och inte etnicitet, säger Joline Göttfert (M), vice ordförande fritidsnämnden.

Kvarvarande medel skjuts till utvecklingsstöd

Budgeten för de två stöden ligger på sammanlagt 4 063 778 kronor för 2024. Fritidsnämnden beslutade att kvarvarande medel flyttas över till nämndens utvecklingsstöd som kan sökas av föreningar under året.

Ari Leinonen (S)
fritidsnämnden