Södra Umeå Ryttarförening beviljas 155 000 till energisparåtgärder

En enig fritidsnämnd beviljar SURF, Södra Umeå Ryttarförening, 155 000 kronor för byte till bergvärme i föreningens ridhusanläggning.

Ryttarföreningens pelletspanna i ridhusanläggningen gått sönder och föreningen måste elda med olja för att hålla anläggningen varm vilket är både kostsamt och dåligt för miljön. Föreningen beviljas 155 000 kronor från de medel som fritidsnämnden avsatt till energisparåtgärder på föreningsdrivna isbanor och ridbanor.

– Föreningsdrivna anläggningar som till exempel isbanor och ridbanor tillför ett stort värde för många invånare i Umeå kommun. Många föreningar brottas med höjda kostnader bland annat på grund av omoderna uppvärmningssystem och armaturer, med det här stödet har vi kunnat bidra till minskade kostnader och minskad klimatpåverkan, säger Ari Leinonen (S), ordförande i fritidsnämnden.

I december 2022 beslutade fritidsnämnden att avsätta 470 000 kronor för energisparåtgärder till föreningsdrivna isbanor och ridbanor. Av de medlen återstår 155 000 kronor som nu beviljas till SURF. Föreningen har tidigare fått 156 000 kronor för att byta till energisparbelysning i ridhuset.

– Beslutet att bevilja föreningen stöd till att installera bergvärme är en bra energisparåtgärd. Det går åt stora mängder energi för att värma upp en ridanläggning. Att ha en stabil och hållbar värmeanläggning är viktigt för att föreningen ska kunna bedriva sin verksamhet., säger Joline Göttfert (M), vice ordförande i fritidsnämnden.

Installationen av pelletspanna kostar över 1 miljon kronor och Södra Umeå Ryttarförening har därför även sökt stöd från RF-SISU Västerbotten och Klimatklivet.

Ari Leinonen (S)
fritidsnämnden