Umeå kandidatstad för U18 EM i friidrott 2022

Svenska Friidrottsförbundets styrelse har beslutat om att kandidera med Umeå som värdstad och föreningen IFK Umeå som arrangör för U18 EM i friidrott 2022.

– Det är glädjande att Svensk friidrott valt just Umeå som Sveriges värdstad. Nu håller vi tummarna för att vi blir utvalda, det skulle vara en fantastisk händelse för oss alla inblandade, säger Stefan Hildingsson, fritidschef vid Umeå kommun.

–Det känns väldigt bra att blivit utsedd av Svensk Friidrott. Om Sverige tar hem det blir U18 Friidrott EM det största friidrottsarrangemangen någonsin i Umeå, Det kommer att positionera Umeå som en av de orter i Sverige som kontinuerligt kan bjuda på nationell och internationell friidrott på hög nivå, säger Johan Svensson, ordförande i IFK Umeå Friidrott.

Arrangerande stad utses under senhösten 2019

En formell intresseanmälan har skickats in och nu går arbetet över till att utforma ansökan, som ska vara inlämnad till EAA den 31 januari 2019. Utifrån de ansökningar som Europeiska Friidrottsförbundet (EAA) får in fattar de sedan beslut om vilken stad i Europa som får arrangera för mästerskapet. Beslutet om vilken stad det blir förväntas tas under senhösten 2019.

– Internationella mästerskap är viktiga för friidrotten, inte minst för ungdomar och juniorer som är intresserade av att satsa framåt. Det känns jättebra att gå i armkrok med Umeå i det fortsatta arbetet med kandidaturen, eftersom det är en stad med tillväxt och positiv utveckling. I Umeå finns också ett engagerat och drivet föreningsliv, som bland annat stod bakom ett väldigt välarrangerat Friidrotts-SM 2014, säger Stefan Olsson, generalsekreterare Svensk Friidrott.

Stefan Hildingsson
fritidschef
stefan.hildingsson@umea.se

Johan Svensson
ordförande IFK Umeå Friidrott
svensson.johan8@gmail.com

Stefan Olsson
generalsekreterare Svensk Friidrott
stefan.olsson@friidrott.se

Umeå kommun har 12 000 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan att ständigt förbättra kommunens service. Umeå är en av Sveriges mest växande städer. Här bor omkring 125 000 personer och kommunens mål är att nå 200 000 invånare år 2050.

I Umeå finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid. Här finns också västvärldens snabbaste bredband.