Umeå samarbetar med Mongoliet

Stadsträdgårdsmästaren i staden Zuun Mod City behöver hjälp med att ställa i ordning ett parkområde. Hjälpen kommer från Umeå. Med hjälp av ett nytt samarbetsavtal med Arboretum Norr blir all kunskap som finns om bland annat jordförbättring och kultivering tillgänglig för mongolerna. Arboretum Norr bildades 1975 genom ett samarbete mellan Umeå universitet, SLU i Umeå och Umeå kommun. Det 30-åriga arbetet inom arboretet har genererat en bred kunskapsbank. Samarbetet mellan Arboretum Norr och staden Zuun Mod finansieras genom SIDA och Svenska kommunförbundets biståndsorgan SALA-IDA. Arbetsutskottet har också godkänt en avsiktsförklaring med staden Zoon Mod för att genomföra ett 1-årigt SIDA-projekt där syftet är att sprida kunskap och erfarenheter kring Arboretum Norr. Kommunstyrelsens ordförande Lennart Holmlund (s) 090-16 12 01 070-550 47 85 lennart.holmlund@umea.se Jörgen Boman Pressinformatör Informationsenheten Umeå kommun 090-16 11 24 070-669 00 10 jorgen.boman@umea.se Kommunen överklagar beslut om IT-upphandling Umeå kommun kommer att överklaga Länsrättens dom där Länsrätten säger att kommunen ska göra om en IT-upphandling. Genom att överklaga vill kommunen få till stånd en juridisk prövning från Kammarrätten om Länsrättens beslut är korrekt. För mer information kontakta: Upphandlingschef Hans Gum 090-16 15 70 070-550 10 70 hans.gum@umea.se Jörgen Boman Pressinformatör Informationsenheten Umeå kommun 090-16 11 24 070-669 00 10 jorgen.boman@umea.se