Vad tycker studenterna? – på torsdag presenteras en enkätundersökning om studentstaden Umeå

4 200 studenter har sagt sitt inom områden som arbetsmarknad, trygghet, viljan att stanna kvar i Umeå efter avslutad utbildning, boende och mycket mer. Imorgon, torsdag den 24 maj kommer resultatet av enkätundersökningen presenteras. Enkäten ger en fingervisning av vad de svarande studenterna tycker kan göras så att Umeå blir en ännu bättre studentstad. Umeå kommun, Umeå universitet, Sveriges lantbruksuniversitet, Umeå studentkår, Umeå naturvetar- och teknologkår, Medicinska studentkåren och Skogshögskolans studentkår är avsändare av enkätundersökningen till Umeås universitetsstudenter. Utvecklingsavdelningen vid Umeå kommun har analyserat svaren och presenterar resultatet vid seminariet. Om enkäten Enkäten var webbaserad och genomfördes mellan 23 oktober och 12 november, 2006. Uppmaning att delta i undersökningen skickades ut till de student e-postadresser (vid Umeå universitet) som varit aktiva det senaste halvåret samt till ett antal student e-postadresser som SLU distribuerade. Totalt har 4 201 studenter besvarat enkäten. Av dessa är 65,3 procent kvinnor och 34,7 procent män. Detta speglar ganska väl den könsfördelning som finns bland universitetsstudenterna i Umeå. Media hälsa välkomna till presentationen av undersökningen Tid och plats 24 maj, klockan 15.00 – 16.30 Umeå universitet Samverkanshuset, lokal: Triple Helix För mer information, kontakta Andreas Zeidlitz, utvecklingsavdelningen, Umeå kommun, 090 16 11 95 Joakim Berglund, ordförande Umeå studentkår, 070-686 90 10 Pernilla Lindén, ordförande Umeå naturvetar- och teknologkår, 070-606 62 76 John Dahlström, ordförande Medicinska studentkåren, 070-758 51 35 Anders Ohls, ordförande Skogshögskolans studentkår, 073-817 11 07 Jörgen Boman Pressinformatör Informationsenheten Umeå kommun 090-16 11 24 070-669 00 10 jorgen.boman@umea.se