​Vad händer nu?

Kulturhuvudstadsårets program är slut sedan 30 januari, men arbetet med Umeå2014 fortsätter under våren. Dokumentation och utvärdering är det som står på agendan.

UMEÅ2014 DOKUMENTERAS

I dag släpper Umeå2014 kortfilmen Co-Creating the Capital of Culture som visar upp Umeås kulturhuvudstadsår. Filmen, en del av det dokumentationsarbete som pågår under våren 2015, är ett potpurri av filmer med kulturhuvudstadsevenemang, årstidsinvigningar och intervjuer med olika aktörer. Filmproducent är Umeåbaserade filmaren Mattias Andersson.

Här kan du kolla på filmen: http://youtu.be/1CLGHZRaczQ

En sammanfattande bok om Umeås kulturhuvudstadsår har preliminär release i slutet av mars 2015. Umeå2014:s webbplats, www.umea2014.se, blir kvar som informationskälla och arkiv över kulturhuvudstadsåret under minst fem år till.

DIGITALA MEDIER

I slutet av mars kommer en rapport kring Umeå2014:s närvaro i digitala medier. Rapporten tas fram i samarbete med webbyrån North Kingdom som också varit med om att utveckla Umeå2014:s webbplats till en dynamisk kanal med en hög grad medskapande.

Aktuell statistik

Filmer: 105 747 visningar totalt.
Bildbanken: 2 844 bildfiler, 9 613 nedladdningar, 325 besökare per månad i genomsnitt,437 nedladdningar per månad.
Webbsidan: 1 434 831 sidvisningar* (2014), kontra 556 944 (2013). En ökning med 157,63 procent.
Följare i sociala medier, procentuell ökning från 2013 till 2014: Facebook; 70,41 procent. Twitter; 60,3 procent. Instagram; cirka 40 procent.
Antal personer som hämtat Umeå2014:s app: 3 014.

*Sammanlagt antal gånger som sidorna visades. Upprepade visningar av en enskild sida räknas.

KULTURHUVUDSTADSÅRET UTVÄRDERAS

- PwC utvärderar Umeå2014 utifrån kulturhuvudstadsårets fem övergripande mål; stärka människorna, staden, kulturen, norra regionen och det europeiska samarbetet. Utvärderingen redovisas i april 2015.

- Statskontoret utvärderar de statliga myndigheternas åtaganden i Umeå2014 med början i april, redovisas senast 1 oktober.

- EU-kommissionen utvärderar Umeå och Riga, klar i sommar och publiceras hösten 2015.

- Umeå2014 har samlat in enkätsvar från projekt och organisationer (medfinansierade projekt och medskapande organisationer). Hittills har cirka 90 procent svarat.

- 24 samverkande myndigheter och nationella kulturinstitutioner, till exempel Statens kulturråd, skickar in rapporter senast 1 mars 2015.

- Umeå2014 har med tilläggsfrågor i SCB:s medborgarundersökning, redovisas i maj–juni 2015.

- Umeopinionens undersökning våren 2014, redovisas i april–maj.

- Visit Umeås turism-ekonomiska redovisning kommer slutet av mars, början på april.

RESULTAT

Samhällsekonomiska effekter

Umeå har genomfört en majoritet av de investeringar som finns angivna i kulturhuvudstadsansökan. Konstnärligt campus och Väven är några exempel. Därtill har andra, nya investeringar tillkommit som exempelvis Gitarrmuseet.

Marknadsföringseffekter

Umeås synlighet i svenska och internationella medier har nått över två miljarder unika besökare under perioden 1 november 2013–31 januari 2015. Främst är det kulturlivet som väcker intresse och därigenom ökar också intresset att besöka Umeå. PR-värdet uppgår – lågt räknat – till sammanlagt 380 miljoner kronor. Källa: Oberoende undersökning av medieanalysföretaget Mediapilot.

Tillgång till kultur

Sverige har högst tillgänglighet av kultur i EU:s länder. Umeå anses vara en ledande kulturstad och är den kommun i landet som satsar mest på kultur, enligt en mätning från SKL (2013). Kostnaden för kultur per invånare i Umeå var över 2500 kronor, dubbelt så mycket som medelvärdet för hela landet som låg på en bit över 1000 kronor. Umeå var den kommun som satsade mest av alla svenska städer, mer än till exempel Stockholm och Göteborg.

Hur har efterarbetet sett ut i tidigare kulturhuvudstäder?

Europeiska kommissionen har presenterat sin slutrapport om kulturhuvudstäderna 2013, Kosice i Slovakien och Marseille i Frankrike. Utvärderingen handlar både om förarbetet och genomförandet av städernas kulturhuvudstadsår och den berör även effekter på längre sikt. Utvärderingen handlar om förarbetet, genomförandet och hur de båda städerna förberett och förvaltat mervärdet av sina respektive kulturhuvudstadsår.

Ta del av rapporten här:  http://www.umea2014.se/2015/01/hur-gick-det-for-kosice-och-marseille

Enkätsvar från kulturaktörer

Som en del i att utvärdera Umeå2014 har alla projektägande organisationer fått svara på två enkäter. En som fokuserar på de drygt 100 medfinansierade projekten i Umeå2014, och en enkät som fokuserar på de medverkande organisationerna, cirka 80 stycken. Denna enkät syftar till att kunna följa upp de långsiktiga effekterna av kulturhuvudstadsåret på organisationsnivå, också några år efter 2014. Denna enkät besvaras av alla:

- Projektägare med ekonomiskt stöd i form av projektbidrag/medfinansiering från Umeå2014. -

- Projektägare som inte har fått ekonomiskt stöd från Umeå2014, men som ändå är en viktig del av Umeå som Europas kulturhuvudstad.

Enkäten är öppen ytterligare några dagar, men hittills är svarsfrekvensen drygt 90 procent.

I bifogad pdf finns samtliga flervalssvar som hittills är sammanställda, ytterligare underlag kommer att presenteras från enkäterna framöver.

Kontaktpersoner Umeå2014

Marie-Louise Rönnmark, ordförande
070-655 64 84, marie-louise.ronnmark@umea.se

Elisabeth Lind, kommunikationschef och tf administrativ chef
070-242 81 42, elisabeth.lind@umea2014.se

Fredrik Lindegren, konstnärlig ledare
070-603 25 19, fredrik.lindegren@umea2014.se

Albert Edman, chef för stadsutveckling och hållbarhetsfrågor
070-297 18 19, albert.edman@umea2014.se

Kontakt för filmfrågor

Mattias Andersson
info@anderssonmattias.com

Obs, missa inte bifogad pdf för enkätsvar från kulturaktörer.