Cykelklädesbolaget Sigr riggar obemannade cykellopp

Cykelklädesbolaget Sigr riggar obemannade cykellopp

Medan cykellopp överallt ställs in möter vårt inkubatorbolag Sigr coronakrisen genom att anordna obemannade cykellopp.

Hur håller vi oss aktiva trots restriktioner för fysiska kontakter och när alla större cykellopp ställs in eller flyttas fram på obestämd tid? Det undrade Sigr och föreningen Cykelintresset i Västerbotten. Tillsammans genomför de nu fyra obemannade, men ändå organiserade cykellopp inom Brevet och Super Randonée Series.

– Vi vill bjuda på rörelsehälsa och en äkta cykelupplevelse utan att riskera smittspridning. Brevet-loppen är en klok form av aktivitet där varje deltagare ansvarar för sig själv, likt en orientering, säger Jenny Ferry, vd för Sigr.

Utöver äran och den individuella prestationen bidrar det Umeåbaserade cykelklädföretaget Sigr med utlottning av värdecheckar, bland alla som deltar. Sigr cykelkollektion är designad utifrån högt ställda krav på komfort av norrländska cyklister.

– Om ytterligare restriktioner införs som begränsar även det här initiativet, då lottas priserna ut bland de som är anmälda, säger Jenny Ferry.

Brevet, eller Randonée (franska), är ett koncept för organiserad individuell långtur där deltagarna cyklar en bestämd sträcka under en dag och ett tidsspann. Varje cyklist ansvarar för sig själv, men det är tillåtet att cykla i grupp. Längs sträckan samlar cyklisten stämplar på ett brevet-kort från bestämda platser och tidpunkter. Ofta är det en sponsor som möter cyklisten och utför stämplingen, eller en lokal förening som sponsrar med fika. Brevet-korten skickas och godkänns av huvudorganisationen i Paris som utfärdar intyg och medaljer på genomfört lopp. Brevet-lopp arrangeras i närmare 50 länder.

Florian Kynman, projektledare för Brevet-loppen i Västerbotten, har utformat det coronaanpassade upplägget med upp till fyra startdatum för varje lopp, begränsningar till max 15 deltagare per dag och max tre cyklister som får sällskapa längs vägen. Varje deltagare antecknar själva tider och kompletterar med en selfie från respektive plats. Gemensam start och mål är borttagen för att undvika social kontakt.

– Trist att cyklisterna inte får möta engagerade och lokala föreningar runt om i länet, men det sparar vi till senare tillfällen. Det här blir en bra kompromiss, där vi ändå rör på oss och samtidigt utmanar oss själva i en organiserad långtur och de som cyklar alla sträckorna kvalificeras till Superrandonée Paris-Brest-Paris, berättar Florian Kynman.

Första loppet sker 25 april i Umeås omnejd.