Pitchvinnande Umeåbolaget Lipum tar grepp om kroniska sjukdomar

Pitchvinnande Umeåbolaget Lipum tar grepp om kroniska sjukdomar

Läkemedel mot kroniska inflammatoriska sjukdomar, kolorektalcancer-diagnostik och biochip för diagnostik med smarta telefoner är de lösningar som blev finalister när Connects pitchpris delades ut vid Biotech Umeå Investment Day i Stockholm. Finalisterna, Lipum, HiloProbe, SDB Biotech, och de andra företagen är här för att träffa investerare och bygga nätverk – ett led i att bygga livskraftiga företag.

Alla företag på Biotech Umeå Investment Day har lösningar som kan göra oss friskare, hälsosammare på något sätt. Bland de nio life science bolag som var nominerade till Connects-pitchpris så valde juryn ut vinnaren baserat på idén, entreprenören, tillväxtpotential och trovärdighet. Förstapriset gör att vinnaren Lipum får chansen att träffa fler investerare på Connect 2 Capital 2019.

Investerarmöten är också fokus för dagens evenemang där 32 nationella och internationella investerare möter, minglar och lyssnar på life science, biotech- och medtech-bolag från Västerbotten. Investerarna och företagen är inbjudna av arrangören Uminova Innovation, Biotech Umeå i samarbete med Umeå Biotech Incubator och Connect Norr. Även Region Västerbotten backar upp arrangemanget som är en del av de återkommande Västerbottensveckorna på Grand Hôtel i Stockholm.

De tre finalisterna

Lipum utvecklar unikt läkemedel för patienter som lider av kroniska inflammatoriska sjukdomar. De har en läkemedelskandidat med potential i världsklass.

HiloProbe har utvecklat ett verktyg som hjälper till att identifiera rätt behandling för kolorektalcancer.

SDB Biotech genom att kombinera fördelarna med microfluids, nanoteknologi och mobila nätverk, i ett diagnostisk biochipsystem för smarta telefoner, gör SDB Biotech hälso- och veterinärdiagnostik tillgänglig direkt i telefonen

För mer information:
Karin Borge Renberg, kommunikatör, Biotech Umeå, Uminova Innovation
070-553 22 56 karin.borge-renberg@uminovainnovation.se

Anders Gothefors VD Region Norr Connect
070-335 19 19 anders.gothefors@connectsverige.se

Pia Keyser, projektledare för Biotech Umeå Investment Day
073-620 51 61 pia.keyser@uminovainnovation.se

Om Biotech Umeå Biotech Umeå är ett klusterinitiativ med syfte att skapa tillväxt och bättre förutsättningar för regionens life science-företag, i samarbete med regionala, nationella och internationella partners. Umeåklustret är världsledande inom områden som t.ex. infektionsforskning, skogsbioteknik, metaboliska och neurodegenerativa sjukdomar. Biotech Umeå finansieras av Umeå kommun, Umeå universitet, Region Västerbotten, Västerbottens läns landsting, FOI och EU Europeiska regionala utvecklingsfonden samt är genom finansiering och tillförd kompetens en prioriterad satsning hos Uminova Innovation.

Regioner

Emmy Ericsson