Unfors återigen bland Snabbväxarna

Det Göteborgsbaserade medicinteknikföretaget Unfors, världsledande inom mätning av strålning för diagnostisk röntgen, har återigen placerat sig bland de 41 svenska företag som kvalificerat sig till Ahrens Rapid Growth Tillväxtlista.

-I år har det varit ovanligt tufft att kvalificera sig med tanke på den eklut som företagen genomgått de senaste åren. Av ca 1500 nominerade företag var det bara 41 som uppfyllt de krav vi ställer på tillväxttakt, resultat och uthållighet, säger Malin Tenghamn, ansvarig för Tillväxtlistan.

Unfors, som grundades i Billdal 1994, har profilerat sig som innovatör av högpresterande mätinstrument för strålning med användarvänlighet i fokus. Konceptet har lett till en mycket kraftig tillväxt och bolaget har under den senaste 6-årsperioden vuxit med i genomsnitt drygt 30%.

-Vi är självklart mycket glada för att vi kvala in på Tillväxtlistan även för 2011. Vi fortsätter att teckna avtal med viktiga kunder, senast med Siemens USA och Ministry of Health i Saudiarabien, och ser fram emot många år av fortsatt tillväxt, säger Carsten Browall, vd på Unfors Instruments.

För mer information kontakta:
Carsten Browall, vd på Unfors Instruments AB, +46(0)31 719 97 82 carsten.browall@unfors.com

Tillväxtlistan 2011
Sedan 1993 publicerar Ahrens Rapid Growth den uppmärksammade Tillväxtlistan som lyfter fram loken i Svenskt näringsliv. För att komma med på listan behöver man en ordentlig tillväxtmotor som drar företaget framåt, oavsett konjunkturen. Årets lista presenterar 41 företag i Sverige som vuxit med minst ett genomsnitt på 25% varje år de senaste 6 åren. Trots lågkonjunktur uppfyller Snabbväxarna Tillväxtlistans hårda krav och fortsätter att växa med lönsamhet trots motvind. ”Tappet” av antal företag på listan på grund av visar sig först med stort slag i år, från 90 företag på listan 2009, till 68 företag 2010 och i år, 41 st. 85 procent av de företag som varit nominerade till listan (1500 st) har inte kommit med på grund av att deras genomsnittliga tillväxttakt understigit 25% eller att de två senaste åren varit under 20%. Vi måste gå tillbaka till år 2001 för att hitta samma antal på tillväxtlistan - då precis som nu, efter ett stålbad.

• tillväxtlista
  • strålning
  • röntgen
  • unfors
  • snabbväxande

Unfors Instruments AB
Genom utveckling, tillverkning och marknadsföring av instrument för mätning av röntgenstrålning bidrar Unfors till en ökad medvetenhet om strålning. Huvudkontoret ligger i Billdal, Göteborg där Unfors grundades 1994. Unfors är verksamma på en global marknad med dotterbolag i USA, Tyskland, Singapore, Kina, Japan och Indien. Företaget har 135 anställda, varav 85 i Billdal och en omsättning på cirka 151,8 miljoner kronor för verksamhetsåret 2009-2010. Sjätte AP fonden är huvudägare i Unfors sedan 2006. För mer information, besök www.unfors.com <http://www.unfors.com> .

Carsten Browall

Presskontakt CEO +46 31 719 97 82