​Årskurs 5 i Bergsbyn visar hur man Levlar Up samhället

Under vårterminen har fyra klasser i årskurs 5 samarbetat med Ung Företagsamhet och fått delta i ett helt nytt och spännande projekt i Skellefteå. Genom gamification/spelifiering, har eleverna fått jobba med att ta in spelmekanismer in i nya sammanhang. Det har till exempel handlat om belöningssystem, problemlösning, samarbete, kreativitet och lösa koder.

Spelens värld är något som engagerar våra unga och nu har de fått ta med sina erfarenheter och kunskaper från den världen in i andra sammanhang, skapa och utveckla idéer. De har fått inspirerats och väglets av experter inom området tillsammans med Ung Företagsamhet, Exploratoriet och Strangewood Studios.

Projektet startade med en energifylld dag på Exploratoriet i Skellefteå där elever från Morön och Bergsbyskolan fick testa på lite olika aktiviteter, programmering föreläsningar och problemlösning.

Peter Nilsson som är lärare på Bergsbyskolan och följt eleverna berättar;

-Det är otroligt kul att se hur eleverna efter ett tag släpper på hämningarna och bara sprutar idéer. Det har varit otroligt roligt att få ha Ung Företagsamhet med oss i detta arbete som en inspiration till oss lärare men även till eleverna.

Då Covid -19 satte käppar i hjulet för eleverna som såg fram emot att få ställa och tävla med sina idéer och uppfinningar på The Great Northern, fick vi tänka om. Lärarna tillsammans med Ung Företagsamhet ställde om till digitalt.

På fredag avslutas projektet och eleverna kommer att få presentera sina idéer live I digitaltforum för en jury från Näringslivet finns uppkopplad. Dagen avslutas med en festlig prisutdelning som leds av Ung Företagsmahet.

Jessica Bergkvist som är rektor på Bergsbyskolan berättar att;

-Projektet har varit både spännande och lärorikt för alla inblandade. På skolan är vi alla stolta och eleverna i åk 5 är peppade och taggade och ser fram emot att få presentera just sitt projekt för juryn.

-Sen att det blir en jury och personer utifrån som tar del i arbetet och även är med och bedömer deras prestationer har varit en drivkraft för många. Till oss lärare har de lämnat in tusen arbeten genom åren. Roligt att ha en annan mottagare än vi i skolan, fyller Peter i.

Syftet är att öka innovationshöjden bland unga i kommunen, och att skapa samarbete mellan olika aktörer. Ung Företagsamhet har sedan länge jobbat när gymnasieskolorna och det känns fantastiskt kul att intressent för att jobba entreprenöriellt även på grundskola växer I kommunen, säger Frida Wimelius, regionchef på Ung Företagsamhet Västerbotten.

Jag är så imponerad av både lärarnas och eleverna engagemang, kreativitet och förmåga att hitta lösningar och jobba tillsammans. I år är två skolor deltagit I projektet Idéer som gör det möjligt I Skellefteå. Nästa år hoppas vi att fler harkar på! avslutar Petra Umaerus, projektledare grundskola Ung Företagsamhet Västerbotten.

Fler bilder ligger bifogade som PDF.