Kommuner samverkar för att stärka entreprenörskap i skolan

Fler barn och unga ska få chansen till att arbeta med entreprenörskap och utveckla sina kreativa förmågor i grundskolan. Det är syftet då Ung Företagsamhet bjuder in till ett livesänt inspirationsevent för alla lärare i Sorsele, Vindeln och Malå den 19 augusti. Detta blir startskottet för ett samarbete där kommunerna delar med sig av sina erfarenheter och lär och inspirerar varandra.

”Vi är glada över att flera kommuner vill ta nästa steg och tack vare det digitala formatet så kan vi bjuda in skolorna i både Sorsele, Malå och Vindeln. Det här eventet är ett sätt att underlätta för lärarna att arbeta mer entreprenöriellt genom inspiration och erfarenhetsutbyte”. säger Frida Wimelius, regionchef på Ung Företagsamhet Västerbotten.

En av deltagande kommunerna är Sorsele. Kommunen har varit ett framgångsexempel vad gäller entreprenörskap och vann under våren 2021 pris som Årets UF-kommun för att ha lyckats skapa en röd tråd av entreprenörskap från förskola till årskurs 9, en satsning som är unik i Sverige. Under inspirationsdagen så hoppas de kunna dela med sig arbetet till fler.

”Vår satsning har snabbt blivit en viktig del i kommunens framtid och framåtsyftande arbete och har blivit ett exempel på hur samverkan mellan kommunens ledning och verksamheternas engagerade pedagoger kan skapa lärande och drivkraft för entreprenörskap inom ramarna för skolans verksamhet, ”berättar Ulrika Eriksson, skolchef i Sorsele

Under eventet får lärare och skolledare delta i tre interaktiva pass som fokuserar på arbetet med entreprenörskap i skolan. Flertalet gäster deltar i programmet, däribland Carina Hafrén från Skolverket och landshövding Helene Hellmark Knutsson.

”Vi tror och hoppas att detta ska bli ett årligt arrangemang då fler kommuner ser möjligheterna som finns och att regionen blir starkare genom samverkan,” avslutar Frida.

• malå
  • grundskola