Rekordmånga driver UF-företag i Västerbotten

Hela 836 gymnasieelever i Västerbotten driver UF-företag i år. – Det är glädjande att se att UF-företagandet ökar från år till år, säger Frida Wimelius regionchef, Ung Företagsamhet Västerbotten.

33 706 gymnasieelever driver UF-företag i Sverige läsåret 2019/2020. I Västerbotten uppgår siffran till 836, vilket är en liten ökning mot förra året

Årets siffror visar, precis som förra årets, att det är populärt att driva UF-företag på många högskoleförberedande program medan andelen UF-elever är fortsatt relativt låg på yrkesförberedande program.

– Det är glädjande att se att UF-företagandet ökar från år till år. Vi är extra glada för att Vilhelmina och Lycksele är alla time high och ser värdet i att fler elever på fler program får möjlighet att prova sin företagsamhet och sin kreativitet, säger Frida Wimelius

Forskning visar att personer som drivit UF-företag i gymnasiet oftare startar företag än andra, har lägre arbetslöshet och tjänar mer. Tjejers inställning till att starta företag senare i livet ökar med hela 80% efter att de fått möjlighet att öva på sin egen företagsamhet genom att driva UF företag.

- En stark trend bland de unga företagarna är att de vill göra gott. Majoriteten av UF företagen har en vilja att skapa samhällsbyggande och hållbara verksamheter vilket känns lovande för framtiden. Ung Företagsamhet gör skillnad både för enskilda människor och för samhället, säger Frida Wimelius

För mer information, kontakta:

Frida Wimelius, Ung Företagsamhet Västerbotten

Tel: 0707617411 e-post: Frida.wimelius@ungforetagsamhet.se