Konkurrensutsätt kungahuset!

Igår firade kungen sin 60-års dag. Kalaset har firats i dagarna tre, trehundra gäster var inbjudna till stor middag på Drottningholm igår, och notan den står självklart skattebetalarna för. Så här kommenterar Ida Gabrielsson, ordförande i Ung Vänster, kungen och kungens födelsedag: - Att ett lands stadschef inte väljs i allmänna val utan avlas fram är inte värdigt en demokrati på 2000-talet. Jag menar att det är dags att modernisera kungahuset på allvar och Ung Vänster har ett förslag som ligger helt rätt i tiden. Privatisera kungahuset och konkurrensutsätt kungatiteln. - Bolaget Kungen AB skulle säkert kunna fortsätta med vissa statliga uppdrag man haft, enda skillnaden skulle kunna vara att man fakturerar staten per vinkad timme i exempelvis ett förortscentrum någonstans enligt en tidigare fastslagen taxa. Kniper det kan dessutom drottningen hålla föreläsningar på konferenser och kungen skulle kunna vara ”Kung i baren” genom att extraknäcka som kändisbartender runt om i landet, forsätter Gabrielsson. - Borgaralliansen pratar om skattesänkningar, nedskärningar och sänkta bidrag. Vårt förlag om till bidragssänkning för kungen ger 80 miljoner extra till satsningar i offentlig sektor. Ung Vänster vill ge Kungen möjlighet till jobb istället för bidragsberoende, avslutar Gabrielsson. För mer information, kontakta Ida Gabrielsson: 0738 24 12 13, ida.gabrielsson@ungvanster.se