Norrdans gästspelar med Våroffer på Unga Klara den 2 november. Foto Lia Jacobi.

Norrdans gästspelar på Unga Klara 2 november

Den 2 november gästspelar Norrdans på Unga Klara i Stockholm med sin egen tolkning av Våroffer, i koreografi av Norrdans konstnärliga ledare Martin Forsberg. En dysfunktionell födelsedagsfest, öronproppar, överbliven presenning, en kratta och ett 50-tal andra vardagsföremål delar plats med tre dansare som försöker dansa en mycket exakt version av Våroffer.

- Jag vill väcka publikens nyfikenhet och deras leklust, säger Martin Forsberg, koreograf och konstnärlig ledare för Norrdans.

När Norrdans sätter upp Igor Stravinskijs Våroffer blir det dynamiskt och storslaget i det lilla. Skalor och volym och vibrationer står i centrum i denna vidunderliga kreation. Här får både det sköna och sublima plats vid sidan av det magiska och groteska. Och dansen kommer nästan farligt nära. Kompositören Stravinskys storslagna toner manifesterar sig i en liten och explosiv ensemble i den renaste form av rebellisk lekfullhet.

Första gången Våroffer framfördes var 1913 på Théâtre des Champs Élysées i Paris, då av den ryska baletten. Mottagandet blev så pass tumultartat att polis behövde kallas till platsen. Norrdans internationella ensemblen har offentlig premiär i Umeå den 26 oktober och tar sedan föreställningen på turné. Våroffer rekommenderas för alla från 11 år.

Norrdans är hela Norrlands danskompani som producerar samtida dans och koreografi för vuxna, barn och ungdomar. Läs mer på Norrdans hemsida här.

Våroffer spelas på Unga Klara onsdag den 2 november 2022 kl. 18.

Läs mer och boka här.