Bianca Cruzeiro och Tina Pour Davoy på Unga Klara i föreställningen De kommer att drunkna i sina mödrars tårar. Foto: Mats Bäcker.

Skådespelarlinje i Husby hösten 2024

I september 2024 startar Balettakademien, Kulturhuset Stadsteatern Husby och Unga Klara tillsammans en kurs i skådespeleri i Husby. Pedagogerna kommer vara profilerade skådespelare från Sveriges stora scener och ämnar lära ut grunderna i skådespeleri både för teater och film.

Skådespelarlinjen är gratis och riktar sig till unga vuxna mellan 18-25 år.

Vi ser en stor efterfrågan i området och hos de unga vi möter att lära sig om skådespeleri både för scen och film. Den viljan sträcker sig längre än drömmar, säger Olof Hanson, konstnärlig ledare på Kulturhuset Stadsteatern Husby.

Balettakademien är stolta över att tillsammans med Kulturhuset Stadsteatern och Unga Klara starta en skådespelarlinje i Husby! Vi ser att intresset för våra utbildningar i skådespeleri, musikal och dans ökar. Att vara en möjliggörare för unga vuxna i Järvaområdet med intresse av teater känns viktigt och självklart, säger Jan Åström, rektor och konstnärlig ledare på Balettakademien.

Intresset för skådespeleri är stort bland unga människor idag, men tröskeln är hög och vägen in kan vara snårig. För mig som själv är uppvuxen i Husby-Akalla så är det en otrolig glädje och stolthet att få dela erfarenheter och kunskap, och förhoppningsvis inspirera fler att ta steget in till teater- och filmbranschen, säger Farnaz Arbabi, konstnärlig ledare på Unga Klara.

Skådespelarlinjen är en kurs som hålls i samarbete mellan Balettakademien, Kulturhuset Stadsteatern Husby och Unga Klara.

OM SKÅDESPELARLINJEN
Omfattning: 1 år på deltid, 3 tillfällen/vecka
Sista ansökningsdag: 19 maj
Terminsstart: 16 september
Målgrupp: Unga vuxna 18-25
Kostnad: Gratis
Plats: Kulturhuset Stadsteatern Husby

Här finns högupplösta pressbilder för nedladdning.

PRESSFÖRFRÅGNINGAR
Är du nyfiken på att veta mer?

Vänligen kontakta Carolina Edberg Oscarsson på Kulturhuset Stadsteatern: carolina.oscarsson@kulturhusetstadsteatern.se, 076-120 02 31

För frågor till Unga Klara kan du kontakta Felicia Ivarsson, kommunikatör på Unga Klara: felicia@ungaklara.se, 073-958 56 89.