Från föreställningen BRINN. Foto: Jenny Baumgartner.

Välkommen till höstens salonger och readings på Unga Klara

Unga Klara arrangerar både readings och salonger återkommande. Till Unga Klara Salong bjuder vi in gäster som i samtal med publiken berikar oss med nya insikter och perspektiv. Samtalet kan gälla frågor som är kopplade till föreställningar på våra scener eller teman som är aktuella.

Reading och open mic: Med spokenword-kollektivet Hear my voice från Sydafrika

DATUM: Lördag 1 oktober.
TID: 18:00-21:00.
KOSTNAD: Fri entré, ingen bokning krävs.
VAR: Unga Klara i Kulturhuset Stadsteatern (ingång från Sergels torg)

Sydafrikanska spokenword-kollektivet Hear my voice föddes ur en vilja att ge kåkstädernas unga en möjlighet att uttrycka sig litterärt. Genom åren har det burit fram många starka och framgångsrika röster i den afrikanska poesin. Visionen att ge rum åt de unga och okända finns kvar. Denna kväll framträder några av Hear My voices etablerade namn. Det kommer också finnas möjlighet för de som själva vill framföra ett verk inför publik.

Medverkande poeter: Siphokazi Jonas, Hope Netshivhambe, Modise Sekgothe, Zimbini Makvetu och Thando Fuze. Konferencier: Nachla Libre.

Salong: Tjejers våld. Våldets tjejer

DATUM: Torsdag 20 oktober
TID: 18:00-19:00
KOSTNAD: Fri entré, bokning krävs! Boka här.
VAR: Unga Klara i Kulturhuset Stadsteatern (ingång från Sergels torg)

Vi bjuder in till ett samtal om flickor och den värld som omger dem. Vad händer med den tjej som tar till våld? Hur förändras hennes självbild? Hur ser omgivningen på henne?

Linda Arnell har intervjuat tjejer som varit våldsamma om deras upplevelser av just det. I avhandlingen ”Tjejers våld. Våldets tjejer” låter hon tjejerna, och socialarbetare, beskriva hur våldsanvändandet påverkar tjejers identitet. I ett pågående projekt samarbetar hon också med två andra forskare i samtal med flickor i så kallade utanförskapsområden, med målet att lyfta tjejers perspektiv på hur det är att växa upp i dessa bostadsområden och på vilket sätt olika sociala verksamheter och myndigheter kan fungera som ett stöd. Linda Arnell är också koordinator för Flickforsk!, som är ett nordiskt nätverk med forskning om just flickor, nu och historiskt.

Reading: Om jag vetat hur trygghet känns

DATUM: Måndag 5 december
TID: 19:00-21:00
KOSTNAD: Fri entré, bokning krävs. Boka här.
VAR: Unga Klara i Kulturhuset Stadsteatern (ingång från Sergels torg)

Maya Hultman har skrivit en stark och angelägen pjäs om hur det är att leva som tonåring beroende av assistans. Unga Klara presenterar texten i en reading med Maria Wärme i huvudrollen.

Varmt välkommen till Unga Klara!

Kontakta oss gärna om du har några frågor.