Anna Vnuk. Foto: Märta Thisner.

Anna Vnuk är Bastarden: Ett hejdå till skammen av att vara oönskad. Urpremiär 26 januari 2024.

Anna Vnuk intar Unga Klaras scen med den personliga föreställningen Anna Vnuk är Bastarden - ett hejdå till skammen av att vara oönskad. Urpremiär den 26 januari 2024. Manus och regi av Anna Vnuk. Från 15 år och upp. En produktion av Unga Klara i samarbete med Göteborgs Stadsteater.

Anna Vnuk känner inte sin pappa. Det har hon aldrig gjort. Hon är en oönskad gäst i hans liv. Efter 49 år av undvikande så är det nu dags - hon ska försöka göra upp med någon som inte är där. Det är en epok som ska gå i graven och Anna ska säga hejdå till skammen över att ha blivit bortvald. Men det behövs vittnen, människor att dela ceremonin med. Som beskrivet av Anna själv:

- Jag har bestämt mig för att komma ut innan han dör. Jag går inte med på att vara nåns hemlighet längre, det är ingen hämnd eller så. Det är existentiellt för mig. Jag hoppas publiken ska känna tillförsikt till att man via konsten och gemenskap kan brösta det man känner sig maktlös inför.

Anna Vnuk är Bastarden handlar om att skapa sig själv. Om att pussla ihop de delar man blivit given och göra något eget. Det är en rolig, störig och kanske helande föreställning. Tillsammans med publiken och sina favoritdansare vill Anna Vnuk se om det går att använda dansen till att gro nya rötter. Och ge upprättelse till alla bastarder! Anna Vnuk utvecklar:

- Vi ska pyssla om bastarden, lyssna på henne, dansa med henne och till sist, när hon är redo så begraver vi henne. Det blir kul. Kom!

En produktion av Unga Klara i samarbete med Göteborgs Stadsteater, där uppsättningen har premiär den 5 april.

PRESSFÖRFRÅGNINGAR
Vill du boka pressbiljett, intervjua medverkande eller är nyfiken på att veta mer?
Vänligen kontakta Martha Tedla, marknadsförare på Unga Klara: martha@ungaklara.se, 076-007 69 45.

MEDVERKANDE
På scen Stacey Aung, Nassim Meki, Anna Vnuk, Björn Vårsjö
Av (dramatiker) Anna Vnuk
Regi Anna Vnuk