Parwin Hoseinia, Klas Lagerlund, Gustav Deinoff och Siri Hamari i "Buster Keaton på månen".

"Buster Keaton på månen" har premiär på Unga Klara den 20 augusti!

Äntligen är det dags för premiären av "Buster Keaton på månen", av Gunilla Linn Persson, i regi av Suzanne Osten! När Unga Klara öppnar teatersalongen den 20 augusti så sker det med en föreställning om syskonkärlek och barndomens farsartade tillvaro i ett äktenskapligt haveri. En rolig, rörande och brutal slapstick med levande musik för hela familjen!

När Buster Keaton var liten var hon med i en show. Showen gick ut på att Busters mamma och pappa skulle börja gräla, och sen… ja, sen fick Buster ta slagen. Nu bor hon med sin pappa Joe, mamma Myra och lillebror Harpo i en hopfällbar husvagn.

Showen blev förbjuden. Man får inte slå barn för att få andra att skratta. Så nu säljer pappa Joe traktordäck och har bara kosing på hjärtat. Han är väldigt ofta arg. Så arg att han jagar Myra runt bordet, som i den gamla showen. Ibland är han full.

Mamma Myra får de inte mycket hjälp av. Hon har migrän och behöver oftast ligga till sängs. Hon drömmer om förr, när hon och hennes föräldrar åkte runt och sålde en medicin som botade allt.

Harpo pratar inte. Men han vet hur han ska reta sina föräldrar. Han borrar hål i golvet och snor pappa Joes plånbok. Gång på gång på gång på gång. Och alltid är det Buster Keaton som får ta smockan. Hon måste ju skydda sin lillebror.

Men hon är inte rädd. Hon är stoneface.

Det blir ingen mindre än Houdini som kommer till barnens undsättning. Med utbrytarkungens hjälp bygger de en månlandare - och planerar att sticka till månens baksida!

****

Gunilla Linn Perssons "Buster Keaton på månen", i regi av Suzanne Osten, är en pjäs om syskonkärlek och barndomens farsartade tillvaro i ett äktenskapligt haveri. Det är en rolig, rörande och brutal föreställning med levande och nyskriven musik av Maria Johansson Josephsson. En slapstick i många lager för hela familjen!

På scenen ser vi Siri Hamari, Gustav Deinoff, Parwin Hoseinia, Klas Lagerlund, Dijle Yigitbas och Maria Johansson Josephsson.

****

Av: Gunilla Linn Persson
Regi: Suzanne Osten
Dramaturg: Erik Uddenberg
Scenografi: Rikke Juellund och Annika Tosti
Kostymdesign: Annika Tosti
Maskdesign: Linda Gonçalves
Musik: Maria Johansson Josephsson
Ljusdesign: Torkel Blomkvist
Koreografi: Rickard Hasslinger
Regiassistent: Josefin Wulff
Attributmakare: Sofia Andersson
Ljuddesign: Robin af Ekenstam
Trollericoach: Axel Adlercreutz
Aerialcoach: Jenny F Sehlstedt
Föreläsare: Carina Håkansson
Processforskare: Ann-Sofie Bárány
Grafisk form: Studio Parasto Backman
Repetitionsobservatör: Rasmus Lindgren (Backa Teater)
Fotograf: Sara P Borgström
Förlag: Teater och Musik

Läs mer och boka din biljett på www.ungaklara.se

Pressbilder hittar du här på Mynewsdesk och på www.ungaklara/press
Foto: Sara P Borgström.

Vill du prata med någon av de medverkande eller nyfiken på att veta mer? Kontakta oss gärna!
Pia Stjärnvind, marknads- och kommunikationschef
pia@ungaklara.se073-958 56 89