"Jag är tid jag är rum - en sinnlig upptäcktsresa" på Unga Klara av Kollaborativet. Foto Marta Cicionesi.

Jag är tid jag är rum - en sinnlig upptäcktsresa på Unga Klara

GÄSTSPEL AV KOLLABORATIVET 8-13 SEPTEMBER

Scenkonstgruppen Kollaborativet gästar Unga Klara med en sinnlig upplevelsevandring för alla oavsett språk, ålder eller funktion. Föreställningen Jag är tid, jag är rum - en sinnlig upptäcktsresa visas på Unga Klaras scen vid Sergels torg i Stockholm den 8-13 september, med tre offentliga föreställningar lördagen den 10 september. Missa inte heller Unga Klara Salong med filosofen och författaren Jonna Bornemark och medlemmar från Kollaborativet i ett samtal om ”Den sinnliga revolutionen” den 12 september!

Ljus, skuggor, speglingar, mjukt, hårt, skrovligt, kallt, varmt, tungt och luftigt i kroppens klanger. En upplevelsevandring i landskap där kroppen och rummet får hitta en egen rytm att andas tillsammans. Rum att utforska, röras vid, förundras av, förändras i och vibrera mot. Ett nära varande i ett förhöjt nu.

Jag är tid, jag är rum - en sinnlig upptäcktsresa är en av de sceniska produktionerna i ett deltagarorienterat och konstnärligt utforskande projekt betitlat ”Jag är tid, jag är rum”. Här arbetar den malmöbaserade scenkonstgruppen Kollaborativet nära barn och unga med funktionsvariationer och deras pedagoger inom specialförskola och grundsärskola. Med dessa samarbeten som grund skapas scenkonstnärliga upplevelser som utgår från kroppen och det sinnligt språkande. Uttrycket är taktilt, visuellt och auditivt, helt utan ord.

Kollaborativet arbetar i gränssnittet mellan dans, performance och bild- och installationskonst. Gruppen har en integrerad dialog och samverkan med ett flertal forskare och teoretiker som följer processerna som en del av sitt arbetssätt. ”Jag är tid, jag är rum”. är ett flerårigt konstnärligt undersökande projekt som syftar till att söka nya former för scenkonst för och tillsammans med barn och unga med funktionsvariationer.

Unga Klara Salong 12 september: Den sinnliga revolutionen - Kollaborativet i samtal med filosofen Jonna Bornemark

Om rörelsen mot ett samhälle som vågar omfamna våra liv som kroppar såväl som livets outgrundliga oberäknelighet. Om konstnärliga praktiker och upplevelser som öppningar till maktförskjutningar liksom möjligheter till skapande av verkligheter. Om perspektiv på funktionsvariationer, neurodiversitet och människors olika förmågor att uttrycka sig och stå i relation till världen, som tillgångar som berikar alla.

Jonna Bornemark är filosof, författare samt professor i filosofi och har skrivit flera uppmärksammade böcker som varit starkt inspirerande för Kollaborativets verksamhet.

Medverkande från Kollaborativet är Lisbeth Hagerman, Herman Müntzing, Erik Rask och Ellen Spens.

Måndag 12 september kl 18.00 - 19.30. Dörrarna öppnas kl 17.30.

Fri entré, men boka din plats här
Antalet platser är begränsat.
Samtalet tolkas till svenskt teckenspråk.

Jag är tid, jag är rum - en sinnlig upptäcktsresa

Medverkande:
Scenkonstnär
Ellen Spens
Koreograf/dansare
Lisbeth Hagerman
Scenograf
Marta Cicionesi
Kostym- och textilkonstnär
 Chiara Pellizzer
Ljuddesigner och grafisk formgivare
Erik Rask
Ljussättare
Casper Wijlhuizen
Föreställningstekniker
Meike Deppert

------------------------

Läs mer på Unga Klaras hemsida.

Pressbilder finns på Mynewsdesk/Unga Klara.

------------------------

Vill du boka en pressbiljett eller prata med någon av de medverkande?

Kontakta gärna:
Jonna Wakeham Ölund, producent Kollaborativet