Linnea Sundblom i Body Talks, Glöden av Creative Point, Sindri Runudde i Sälskap

Unga Klara bjuder in till Gästival: En gästspelshelg inom temat konstnärskap och funktionalitet

Den 27-29 oktober bjuder Unga Klara in till en gästspelsfestival med namnet Gästival, inom temat konstnärskap och funktionalitet. Om att vägra placeras i fack som person med en funktionsvariation, och om att först och främst vara konstnär. Dörrarna öppnas för föreställningar, samtal och workshops med bland andra scenkonstnärerna Sindri Runudde, Linnea Sundblom, Maja Hultman och det göteborgsbaserade kollaborativet Creative Point.

Festivalen är en av flera produktioner kopplade till projektet FunkisScenNu, ett initiativ av Unga Klara från 2021 med stöd av Postkodstiftelsen. Unga Klara vill med det här projektet starta sin långsiktiga resa för att vara en scenkonstaktör som arbetar inkluderande med scenkonst, samt utformar nya metoder för demokratiska processer genom workshops, insamlande av material och kunskapsutbyte. Inom FunkisScenNu har Unga Klara även producerat Oscar i samproduktion med Riksteatern Crea, Hjärtat inuti i samarbete med Kungliga Operan och Tuma i samarbete med Mosaikteatern.

Skådespelaren och festivalens samtalsmoderator Catrine Lundell säger:

- Det är på tiden att vi ägnar en helg åt att visa på hur flerbottnad, och framförallt allmängiltig, scenkonst som tar avstamp i funktionalitet kan se ut. Jag tror få förstår den bredd som faktiskt finns, och det känns fantastiskt roligt att visa exempel på utmanande och experimentella verk. Men också få möjlighet att samtala om hur man själv kan få definiera sitt konstnärsskap - måste till exempel en person med funktionsvariation alltid spela roller där funktionen är det största eller enda attributet?

Gästivalen bjuder på tre föreställningar inom detta tema: Body Talks, Sälskap och Glöden.

Body Talks är dansteater om att växa upp med en funktionsvariation, av ålänningen Linnea Sundblom. Dansen kombineras med patientjournaler från fysioterapeuter och dagboksanteckningar från flickrummet. Förvänta dig Aqua och Kelly Clarkson. Rekommenderas från 13 år och uppåt.

Sälskap av Sindri Runudde är en barnföreställning för vuxna med ett stort allvar för de små. I ett scenrum fyllt av handblåsta glaspärlor, paljetter och låtsaspäls leker föreställningen med idén att var någon annan eller något annat. Kanske en säl? Får man ändra sig och hur kan vi vara fler än en på samma gång? Rekommenderas från 6 år och uppåt.

Glöden är en föreställning skapad av det göteborgsbaserade kollaborativet Creative Point. De har blandat poesi, livemusik och performance till en berättelse om att hitta sin inre glöd och förverkliga sina kreativa drömmar. En inspirerande och tankeväckande föreställning om inkludering och att ta plats. Rekommenderas från 7 år och uppåt.

Det fullständiga programmet släpps inom kort.

PRESSFÖRFRÅGNINGAR
Vill du intervjua någon av de medverkande, eller är nyfiken på att veta mer?
Vänligen kontakta Felicia Ivarsson, kommunikatör på Unga Klara: felicia@ungaklara.se, 073-958 56 89.