Gå direkt till innehåll
  • Peter Asplund blir invald i Ung Cancers styrelse

    Peter Asplund blir invald i Ung Cancers styrelse

    Peter Asplund har valts in som ny ledamot i Ung Cancers styrelse vid årsmötet. Caroline Ensér fortsätter som ordförande. Asplund, med erfarenhet inom hälso- och sjukvård, hoppas stärka organisationens röster för unga cancerdrabbade.

  • Ung Cancer lanserar handbok för unga vuxna cancerdrabbade

    Ung Cancer lanserar handboken "Till dig som just fått veta", som riktar sig till unga vuxna med cancer. Den erbjuder stöd, praktisk information och personliga berättelser, och ska distribueras på sjukhus från hösten 2025 för att hjälpa unga vuxna, cancerdrabbade.

  • Elsa släpper medlemsarmbandet “Nära” tillsammans med Ung Cancer – en symbol för vikten av våra nära och kära

    Bara några månader efter Elsas mammas sjukdomsbesked befann sig Elsa själv på samma sjukhus, på en annan avdelning. Mitt i studier, framtidsplaner och ett aktivt liv fyllt av sport, vänner och familj, skakades familjens värld av plötsliga cancerbesked. Elsas Fuck Cancer-armband är en påminnelse om att vi inte ska behöva gå igenom svåra tider för att förstå värdet av dem vi älskar.

    Elsa Stocksén släpper höstens medlemsarmband "Nära" tillsammans med Ung Cancer
  • Ung Cancer deltar i Almedalen 2025

    Ung Cancer deltar i Almedalen 2025 för att diskutera unga vuxna cancerdrabbade och närståendes rätt till jämlik, individanpassad och hållbar cancervård och stöd - före, under och efter sjukdom. Fokus ligger på hur den uppdaterade cancerstrategin kan förverkligas för unga vuxna. Programpunkter inkluderar seminarier och panelsamtal om medbestämmande och vårdkvalitet.

  • Nya ledamöter till Ung Cancers styrelse

    Med stort engagemang och en imponerande uppslutning av medlemmar höll Ung Cancer sitt årsmöte under tisdagen. Under mötet valdes en ny styrelse, där Ung Cancers medlem Amir Abass, själv drabbad av cancer och projektledare för hälsojämlikhet på AstraZeneca, samt juristen och föreläsaren Ida Kjos, tog plats som nya ledamöter. Caroline Ensér fortsätter sitt uppdrag som styrelseordförande.

  • En kväll för livet – Ida Kjos arrangerar event till förmån för Ung Cancer

    Den 6 april arrangerar Ida Kjos eventet En kväll för livet, i S:ta Clara kyrka, i Stockholm. Med gripande livsberättelser, musik och sång är kvällen ett tillfälle att hylla livet, stötta de som drabbats av cancer, de som står bredvid och minnas de som vi saknar. Alla intäkter från eventet går oavkortat till Ung Cancer.

Sociala medier

Sofies berättelse - del 3 av 7 Sommaren går, pappa vilar upp sig och vi spenderar tid tillsammans. Han får sin cellgiftsbehandling under ungefär ett halvår och allt går bra. När han är färdigbehandlad träffar han sin läkare igen. Planen är att han ska komma på återbesök om ungefär ett år, men för mamma som i så många år jobbat med cancerpatienter känns det inte riktigt bra i magen. Hon vill att pappa ska ta tumörmarkörsprov redan efter tre månader, och när han gör det kan man se att cancermarkörerna har stigit. Man förstår att det fortfarande är aktivitet i kroppen, och detta bekräftas även av gastroskopier och röntgenundersökningar. Pappa remitteras till onkologen och där får han beskedet att cancern har kommit tillbaka, och att det nu är en kronisk sjukdom. Den går inte att bota. Han förstår att han kommer dö i sin sjukdom, men han vet inte hur långt han har kvar. Det är inte mycket från denna tiden som jag minns, men det finns ett tillfälle som jag aldrig kommer glömma. Hela familjen sitter i vardagsrummet, och mamma berättar att cancern har kommit tillbaka. Den är obotlig. Jag minns inte hur jag kände i situationen, eller om jag riktigt förstod vad det innebär, men jag minns att det var första gången i mitt liv som jag såg min pappa gråta. De kommande sex åren kämpar pappa sig igenom behandlingar, behandlingsuppehåll, prover och läkarsamtal, och under tiden försöker vi att leva. Bra resultat på proverna innebär behandlingsuppehåll, vilket innebär två veckor där vi kan hitta på roliga saker och bara leva. Sommaren 2018. Vi njuter av sommaren, åker på utflykter och spenderar tid tillsammans. Augusti kommer och vi firar min systers födelsedag tillsammans med släkt och vänner. Pappa har varit väldigt trött den senaste tiden och får mer och mer bukvätska. På kvällen efter min systers födelsedagsfirande säger pappa till mamma att han inte orkar mer, han måste få läggas in, det går inte längre.

Sofies berättelse - del 2 av 7 Pappa ligger inne i ungefär en vecka under utredning där han bland annat genomgår flera röntgenundersökningar och gastroskopier. Man ser att tumören är stor och att den sitter i bukspottkörteln, men den är solid utan spridning och man misstänker därför inte att det är något snabbväxande. Han medicineras för illamåendet och smärtorna och får åka hem. Två veckor senare har han tid för en ny röntgen, läget bedöms som stabilt. Detta upprepas ett par gånger till, innan det beslutas att han ska genomgå en operation i mars, tre månader senare. Man tror i detta skedet fortfarande att det är en väl avgränsad tumör och att det ser förhållandevis bra ut. Mars 2011. Mamma, pappa, jag och min syster åker till Göteborg för operation på Sahlgrenska. Pappa är vid gott mod - vi äter lunch tillsammans och stannar till och med på ett lekland i Göteborg. Senare på dagen skrivs pappa in, och dagen efter genomgår han en stor och lång operation. Efter vad som kändes som en evigt lång väntan hälsar mamma på pappa så snart han vaknar från sin operation, och ett par dagar senare hälsar även jag och min syster på. Vi stannar inte länge, det orkar inte pappa, men vi bor i Johannesvillan - ett boende för anhöriga till svårt sjuka som ligger precis vid Sahlgrenska - så vi är alltid nära. Pappa ligger inne på Sahlgrenska i ungefär en vecka innan han flyttar till Södra Älvsborgs sjukhus i Borås, där han ligger i ungefär en vecka för att återhämta sig. Operationen har gått bra och man har inte upptäckt någon spridning. Pappa får åka hem, och ungefär 3-4 veckor efter operationen har han ett återbesök för provsvar och diagnos. Här bekräftas misstankarna att det är cancer i bukspottkörteln - en diagnos som brukar förknippas med snabbt förlopp och kort prognos. Eftersom tumören var väl avgränsad fanns ingen större oro, men med tanke på att det var bukspottkörtelcancer planerar man för en tilläggsbehandling med cellgifter, för säkerhets skull. Med tanke på hur stor operation pappa hade gått igenom, behövde han tid för att återhämta sig, så behandlingen planerades till september.

Sofies berättelse - del 1 av 7 Till en början kändes det inte som att min berättelse hörde hemma här. Jag har läst tidigare inlägg från personer som berättar om sin upplevelse av att vara sjuk, och en sådan erfarenhet har inte jag. Jag var 6 år gammal när min pappa fick sitt cancerbesked. Jag var ett barn och förstod inte innebörden. Men sedan tänkte jag ett steg till, och på min mamma som större delen av sitt yrkesliv har jobbat med cancerpatienter. Som mitt i småbarnslivet får ett besked som hon har sett så många personer tidigare gå igenom, och som direkt förstår vad som väntar. Så, jag bestämde mig för att dela min berättelse. För även om det troligtvis inte är så många 6-åringar som läser detta, så kan jag tänka mig att det finns föräldrar som befinner sig i en liknande situation som min mamma gjorde, och de som har erfarenhet av att ha vuxit upp med en sjuk förälder. De som behöver höra att det finns ett liv även under och efter sjukdomstiden. 13 december 2010. Jag, min mamma, min pappa och min fyra år äldre syster gör oss redo för att åka iväg på en årlig julfest med familjevänner, men något är inte som det ska. Min pappa, som mig veterligen aldrig uttryckt smärta eller på något sätt klagat på sin tillvaro, ligger på soffan med kraftiga magsmärtor och illamående. Han har sedan ett halvår sökt hjälp hos vårdcentralen för återkommande magsmärtor, men blivit hemskickad med misstanke om magkatarr. Men nu är det värre än någonsin, och mamma och pappa bestämmer sig för att åka in till akuten. Jag åker själv till julfesten. Jag har senare fått det berättat för mig att mamma redan den kvällen fick se en röntgenbild där det stod ”misstänkt malignitet”. Mamma berättar att det gick en våg av adrenalin genom hela kroppen - hon förstod direkt. En stor chock. Klockan är nu runt 21-22 på kvällen. Pappa har fått smärtstillande och mamma låter honom vila i sitt rum. Med 100 tankar som snurrar i huvudet väljer hon att inte säga någonting om det hon fått se på röntgenbilden - dels för att hon tycker att pappa har haft nog för en dag, men också för att hennes tankar går till mig och min syster, att klockan är mycket och att hon vill hämta oss.

"Behandlingen är över." Men det betyder inte alltid att man är återhämtad. Många unga lämnar vården med kvarstående biverkningar som trötthet, smärta, koncentrationssvårigheter och psykisk ohälsa. Trots det upplever många att rehabiliteringen är bristfällig eller att stödet för att återgå till arbete och studier inte räcker till. Att behandlingen är avslutad betyder inte att behovet av vård och stöd är det. Tvärtom är det ofta först då det finns utrymme att börja bearbeta allt som hänt. Med Diagnos Ung kräver vi ett system som ser hela vägen framåt – med rehabilitering, uppföljning och stöd som är anpassat för unga. Skriv under - för att jämlik vård inte ska ha någon åldersgräns. ❗️Länk i bio till namninsamling❗️

"Vi har bestämt att det här är den bästa behandlingen för dig." Men fick du vara med i beslutet? Delaktighet börjar med information. Ändå vittnar många unga om att de inte får den information de behöver för att kunna påverka sin egen vård. Med Diagnos Ung kräver vi att unga patienter får de förutsättningar som krävs för att kunna vara delaktiga i beslut som rör deras liv och hälsa. Ingenting om oss utan oss. ❗️Skriv under - för att jämlik vård inte ska ha någon åldersgräns. Länk i bio till namninsamling ❗️

"du är bara 29 vet du hur ovanligt det är om du skulle få bröstcancer??” Det är en kommentar som alldeles för många unga får höra när de söker vård för allvarliga symtom. Ålder får aldrig vara en anledning att avfärda en patient. Varje år drabbas 1500 unga vuxna av cancer. Ändå vittnar många om att deras symtom förklaras bort som stress, ångest eller något som går över innan rätt utredning görs. För vissa leder det till försenade diagnoser och sämre förutsättningar för behandling. Med Diagnos Ung kräver vi att unga patienter tas på allvar från första vårdkontakten. Symtom ska utredas utifrån medicinska bedömningar – oavsett ålder. Skriv under - för att jämlik vård inte ska ha någon åldersgräns. ❗️Länk i bio till namninsamling

🏃‍♂️ GÖTEBORGSVARVET 2026 🏃‍♂️ Vi vill säga ett STORT tack till: ❤️Alla löpare! Hela 1103 välgörenhetslöpare sprang för Ung Cancer. Ni är helt otroliga!  💙 @aronanderson och @idakjos för att ni sprang för Ung Cancer, för att ingen ung vuxen ska möta cancer ensam.  ❤️ Sist men inte minst – @gbgvarvet för folkfesten, stämningen och för det fina förtroendet att få vara en av era tre välgörenhetsorganisationer. Tack för i år! 🏃‍♂️✨

Kontakter