Hållbarhetsprojektet we_change kommer till Linköping 19-20 mars

19-20 mars kommer we_change tillsammans med samarbetspartners och Behrang Miri till Katedralskolan för att diskutera hållbarhet, hålla workshops och ge 1200 gymnasieelever verktyg för att kunna påverka samhället till det bättre. Målet är att stärka ungdomarnas självförtroende, bidra till ett kunskapslyft kring hållbar utveckling samt skapa en plattform där unga, näringsliv och kommun kan mötas.

We_change startades av Ungdomar.se, en sajt där ungdomar anonymt i ett forum kan diskutera allt från samhällsfrågor till kärleksbekymmer. För fem år sen märkte Ungdomar.se en förändring i tonen i forumtrådarna. Klimatångest, hopplöshet inför framtiden gällande jobb och boende samt frustration över att inte kunna påverka samhället var några av de saker som diskuterades. För att svara upp mot ungdomarnas oro startade Ungdomar.se hållbarhetsprojektet we_change. Ett projekt som har som mål att öka kunskapen kring hållbar utveckling, stärka ungas självförtroende samt skapa en plattform där ungdomar kan göra sina röster hörda gentemot politiker och näringsliv.

För fjärde året i rad är we_change på Sverigeturné. De besöker sju orter från Skellefteå i norr till Malmö i söder. 19-20 mars besöker we_change till Linköping och Katedralskolan dit 1200 elever från hela länet kommer för en halvdag fylld av hållbarhet. Halvdagen med we_change innehåller tre moment:

• Inspirationsshow med Behrang Miri, som sätter ramarna för dagen. Behrang inspirerar och peppar ungdomarna till att våga tro på sig själva och den kunskap de besitter. Unga kan förändra världen!
  • Workshop där eleverna får brainstorma och diskutera hållbarhet tillsammans med tio av landets största företag och organisationer.
  • Panelsamtal där eleverna får chans att ställa sina frågor till Krav, Ikea, Sida, Pantamera och Energimyndigheten. Modereras av Behrang Miri.

Den andra dagen (20 mars) avslutas med we_talk. Ett forum där we_change samarbetspartners, kommun, ungdomar och inbjudna gäster samlas för att diskutera hållbarhet ur olika perspektiv.

"Under flera år hade jag en massa idéer om hur jag ville förändra världen, men jag fick alltid höra att jag inte kunde och att det jag ville förändra inte skulle ha någon inverkan på den här planeten. Efter we_change kom jag fram till att det är alla små saker som skapar globala förändringar. En enskild person kan inte förändra världen men med hjälp av organisationer som we_change kan många inspireras och på så sätt förändra världen, tillsammans", säger Seif Muhallab, 17 år, deltagare we_change Linköping 2014

Samarbetspartners som deltar i Linköping är Krav, Sida, Pantamera, Energimyndigheten, Ikea, Linköping kommun, Forte+Tilia+Kupol, NuLink, Myrorna, och Henkel.

Plats: Katedralskolan, Platensgatan 20

Tid: 19 mars 8.30-11.45 & 13.00-16.15

20 mars 8.30-11.45 & we_talk 14.00-16.15

Varmt välkomna!

För mer information om projektet besök www.ungdomar.se/we_change.

För ytterligare information kontakta:

Lucella Bergström, kommunikationsansvarig, 0735-390023

lucella.bergstrom@ungdomar.se

• ungdomar.se
  • we_change
  • behrang miri
  • linköping
  • östergötland

• Östergötland

Ungdomar.se har sedan år 2000 arbetat för att skapa ett schyst samhälle där unga tas på allvar, inkluderas och får pepp och stöd i vardagen. Utöver webbsajten med ca 100 000 unika besökare i veckan driver Ungdomar.se även hållbarhetsprojektet we_change – Sveriges största gymnasiesatsning för hållbar utveckling – vars syfte är att inspirera och hjälpa unga att skapa en mer hållbar värld.