Tillsammans med ungdomar skapas ett hållbart samhälle

Sju av tio ungdomar anser enligt en undersökning från Ungdomar.se, att det är viktigt med hållbarhetsfrågor. Ungdomar.se har sedan fyra år tillbaka drivit projektet we_change för att trigga och involvera unga i hållbarhetsfrågor. Nu kommer we_change till Stockholm och Thorildsplans gymnasium 27-28 april för det sista stoppet på deras stora Sverigeturné.

Bilden som ofta målas upp i media om att ungdomar inte bryr sig om hållbar utveckling är felaktig. Enligt en undersökning från Ungdomar.se med över 1600 svarande så tycker 76% av de tillfrågade ungdomarna att det är viktigt med hållbarhetsfrågor. Med projektet we_change vill Ungdomar.se visa på att det är unga som driver förändringen och pushar företag och organisationer till att tänka nytt och hållbart. Ungdomar har kompetenser och framtidsvisioner som näringslivet behöver och vill ta del av.

- I forumet på Ungdomar.se har vi sett att det finns ett tydligt intresse för hållbar utveckling men också en stor frustration över att inte kunna vara med och påverka. Därför startade vi we_change. We_change skapar en plattform där ungdomarna får möjlighet att göra just detta genom workshops med olika teman kopplat till hållbar utveckling tillsammans med ledande företag och organisationer, säger Jenni Nylander, tf VD Ungdomar.se.

Nu kommer we_change, Sveriges största hållbarhetssatsning för gymnasieelever, till Thorildsplans gymnasium för att träffa 1200 gymnasieelever från hela Stockholm. Med sig som inspiratör har de melodifestivalrapparen Behrang Miri som arbetar aktivt med frågor som rör ungas delaktighet i samhället.

Datum och tid:

Måndag 27 april 8.30-11.45 och 13.00-16.15

Tisdag 28 april 8.30-11.45 och we_talk 14.00-16.15

Plats: Thorildsplans gymnasium (Aulan)

Adress: Drottningholmsvägen 82. T-bana: Thorildsplan

Samarbetspartners som deltar i Stockholm: Krav, Sida, Pantamera, Energimyndigheten, Ikea, Ica, Skanska, Myrorna, Fabege och Dove tillsammans med Frisk & Fri.

För ytterligare information eller intervjubokning kontakta: Lucella Bergström, kommunikationsansvarig, 0735-390023, lucella.bergstrom@ungdomar.se

• we_change
  • hälsa
  • hållbarhet
  • ungdomar.se
  • hållbar utveckling
  • stockholm
  • thorildsplan
  • gymnasiet
  • csr
  • näringsliv

• Stockholm

Ungdomar.se har sedan år 2000 arbetat för att skapa ett schyst samhälle där unga tas på allvar, inkluderas och får pepp och stöd i vardagen. Utöver webbsajten med ca 100 000 unika besökare i veckan driver Ungdomar.se även hållbarhetsprojektet we_change – Sveriges största gymnasiesatsning för hållbar utveckling – vars syfte är att inspirera och hjälpa unga att skapa en mer hållbar värld.