De är nominerade till månadens spelare och tränare i Allsvenskan i augusti

De är nominerade till månadens spelare och tränare i Allsvenskan i augusti

Två spelare från IFK Norrköping och en vardera från AIK, IFK Göteborg och IF Elfsborg finns bland de nominerade när Månadens Spelare i augusti ska utses. I kampen om månadens tränare i augusti ser vi serieledande Jimmy Thelin med sitt IF Elfsborg och två danska kamratlagstränare i form av Jens Askou, IFK Göteborg och Glen Riddersholm, IFK Norrköping.

Månadens spelare och tränare utses av Svensk Elitfotboll i samarbete med Unibet. Priset går till de som gjort bäst bestående sportsliga avtryck under den senaste månaden. Varje vinnare får
10 000 kronor vardera från elitfotbollens huvudsponsor Unibet att skänka till ett samhällsengagemang.

- När månadens spelare för augusti ska utses dominerar IFK Norrköping med sina två nomineringar. De får sällskap av formstarka spelare från både toppen och botten av tabellen. På tränarsidan har Jens Askou fått rejäl fart på sitt IFK Göteborg. Han gör nu upp med sin danska kollega Glen Riddersholm vars IFK Norrköping levererat mål i massor och serieledande Jimmy Thelin, IF Elfsborg som fortsatt sitter i det allsvenska förarsätet, säger Anders Falk, Sponsorchef på Unibet och jurymedlem för Månadens Spelare och Tränare.

Nominerade till månadens spelare i Allsvenskan i augusti

Arnor Traustason, IFK Norrköping
IFK Norrköping kommer från en fin augusti-månad där Arnor Traustason visat sig från sin bästa sida. Den rutienrade mittfältaren gjorde två mål i 3–0-segern mot IFK Göteborg och noterades sedan för ytterligare ett mål och en assist under månaden.

Anton Salétros, AIK
Anton Salétros intåg på innermittfältet har hjälpt AIK att börja plocka viktiga poäng. Utöver ett viktigt arbete både framåt och bakåt så har Salétros stått för två assist under den gångna månaden.

Hakon Valdimarsson, IF Elfsborg
21-årige målvakten Hakon Valdimarsson har tagit Allsvenskan med storm i år, och under augusti har insatserna hållit fortsatt hög klass. Månadens fyra matcher resulterade i två hållna nollor och flera fina räddningar.

Marcus Berg, IFK Göteborg
Marcus Berg gjorde det matchvinnande målet mot Djurgården, det matchvinnande målet mot Degerfors IF och inledde målskyttet i derbykrossen mot BK Häcken. Det har hjälpt IFK Göteborg från nedflyttningsplats till säker mark.

Vito Hammershöy-Mistrati, IFK Norrköping
Två mål på de 17 första omgångarna, men i augusti noterades offensive mittfältaren Vito Hammershöy-Mistrati för tre kassar – och två målgivande framspelningar.

Nominerade till månadens tränare i Allsvenskan i augusti

Jimmy Thelin, IF Elfsborg
En poängs serieledning 1 augusti – tre poängs serieledning 31 augusti. Tre segrar och en förlust under den gångna månaden gör att Jimmy Thelins IF Elfsborg fortfarande sitter i förarsätet i guldstriden.

Glen Riddersholm, IFK Norrköping
Det svänger rejält om Glen Riddersholms IFK Norrköping. Augusti inleddes med tre raka segrar och nio gjorda mål mot IFK Göteborg, Halmstads BK och AIK innan en 3–2-förlust mot IF Elfsborg avslutade det hela.

Jens Askou, IFK Göteborg
Jens Askou har fått fart på IFK Göteborg. Månaden inleddes med förlust borta mot Peking, men sedan vände man underläge till seger mot både Djurgården och Degerfors IF innan Blåvitt vann med 4–2 efter att ha gått upp i 4–0-ledning i derbyt mot BK Häcken.

Om Månadens spelare och tränare
Månadens spelare och tränare kommer att utses sex gånger i år. I juryn sitter samtliga lagkaptener eller huvudtränare för lagen i Allsvenskan och Superettan, samt sportjournalister från riksmedia och lokalmedia i de samhällen där Allsvenskan och Superettan spelas. Juryn röstar varje månad fram finalister (fem spelare och tre tränare i Allsvenskan och tre spelare och tre tränare i Superettan) till utmärkelserna. Därefter får supportrar möjlighet att rösta fram vilka av finalisterna som de anser ska vinna. En totalsumma räknas sedan samman, där media, tränare och lagkaptener står för två tredjedelar, supportrarnas röster står för en tredjedel.