De blev årets Unicoachspelare 2023

De blev årets Unicoachspelare 2023

Årets Unicoachspelare i P19 Allsvenskan är utsedda. Utmärkelserna delades under tisdagskvällen i samband med Allsvenskans Stora Pris.

Unicoach är Svensk Elitfotbolls och Unibets gemensamma satsning för att utveckla framtidens svenska elitfotboll tillsammans med 32 klubbars akademier. Årets fyra bästa spelare, sett till prestationer i P19 Allsvenskan, är nu utsedda.

– P19 Allsvenskan kryllar av talanger och juryn har haft ett tufft jobb med att välja ut årets Unibetcoachspelare, men nu har vi fyra vinnare och jag vill rikta ett stort grattis till Elis Bishesari, Benjamin Örn, Adrian Skogmar och Alex Hall, säger Anders Falk, sponsorchef på Unibet.

2023 års Unicoachspelare är:
Årets Unicoachmålvakt: Elis Bishesari, IFK Göteborg
Årets Unicoachback: Benjamin Örn, Helsingborgs IF
Årets Unicoachmittfältare: Adrian Skogmar, Malmö FF
Årets Unicoachforward: Alex Hall, Halmstads BK

Målvakt: Elis Bishesari, IFK Göteborg:
2023 har Elis Bishesari imponerat i både P19 och i landslag. Han gläntar på dörren till IFK Göteborgs A-lag och är ständigt med i de blåvita matchtrupperna i Allsvenskan. Elis imponerar med sitt sätt att läsa spelet, sin reaktionssnabbhet och utvecklingsdriv. Hans tränare vittnar om Elis stora professionalitet i kombination med ett moget spel och stort lugn trots hans unga ålder.”

Back: Benjamin Örn, Helsingborgs IF:
Benjamin är en ledartyp som har tagit stora kliv under året. Han leder genom exempel och vänder motgångar till framgångar. I år har Benjamin fått betalt för många års slit, han har varit en av de bästa spelarna i P19 Allsvenskan och även stått för fina insatser i Superettan.

Mittfältare: Adrian Skogmar, Malmö FF:
Adrian Skogmar har tillhört Malmö FF sedan han var fem år gammal. Adrian har tagit sig upp genom ungdomslagen och var förra året en tongivande spelare i det P17-lag som vann SM-guld. Den här säsongen blev 17-åringen uppflyttad till P19 och började under sommaren även träna med A-truppen. Den allsvenska debuten kom när Skogmar byttes in i hemmamatchen mot IK Sirius. Med sin snabbhet, sin goda bollbehandling och fina blick för spelet är Adrian Skogmar en framtidsman inte bara för Malmö FF utan även för svensk fotboll.

Forward: Alex Hall, Halmstads BK:
Alex Hall är en spelare som arbetar väldigt hårt för att bli en ännu bättre fotbollsspelare och som också är oerhört noggrann i varje detalj i träning och match. Alex som forward har också fått fin utdelning av sitt hårda arbete och utveckling i form av mål där han svarat för 16 mål på 17 matcher i P19-Allsvenskan och därmed delade skytteligasegern i serien. Dessutom har han under 2023 blivit utsedd till turneringens spelare i en cup i Ruurlo-Nederländerna och även hunnit med att skriva A-lagskontrakt och ingår i HBK:s A-trupp från januari 2024.

Om Årets Unicoachspelare
Årets Unicoachspelare går till en spelare per lagdel född 2004 eller 2005, som den senaste säsongen gjort utmärkande insatser i P19 Allsvenskan (minst 10 matcher) och som visat mognad och ledaregenskaper i sitt spel. Meriterande är om spelaren även fått göra inhopp på seniornivå i Allsvenskan eller Superettan under säsongen (max tio matcher under säsongen).

I juryn sitter Svante Samuelsson, sportchef på Svensk Elitfotboll, Thomas Hasselgren, akademiutvecklare Svensk Elitfotboll och Anders Falk, Sverigechef på Unibet.

Utöver spelarpriserna så kommer även pris delas ut till årets Unicoachklubb samt till årets Unicoach, som går till årets främsta ledare. Vinnarna blir offentliga i januari, i samband med att resultatet för årets certifiering presenteras. I dessa två kategorier finns inga nominerade utan endast en vinnare per kategori kommer att tillkännages.