Här är oddsens favorit inför Mellofinalen

På lördag är det final i Melodifestivalen 2021 – men redan nu kan Unibets odds avslöja vem som får flest poäng av den internationella juryn, vem som blir tittarnas favorit och vem som tar hem slutsegern och får representera Sverige i Eurovision Song Contest.

Säsongens schlagerfest närmar sig sitt slut och på lördag är det dags för finalen, som programleds av Christer Björkman, Shima Niavarani och Måns Zelmerlöw. Unibets spelare lyckades förutse elva av tolv deltagare i finalfältet. Enda plumpen i protokollet kom i duell fyra i Andra chansen där Klara Hammarström skrällde och tog finalplatsen före Efraim Leo.

Enligt oddsen från Unibet blir det Tusse med låten ”Voices” som tar hem lördagens final, till 1,62 gånger insatsen.

– Sedan svenska folket först fick höra Tusses låt har han varit stor oddsfavorit, och just nu är det över 50 procents sannolikhet att han står som segrare, men det går inte att räkna bort Eric Saade som har en riktig vinnarskalle, säger Henrik Holm, spelexpert på Unibet.

Tusse får folkets röst

Enligt Unibets odds blir Tusse storfavorit hos tittarna. Ett spel på att Tusse får flest telefonröster ger 1,55 gånger insatsen. En annan som går hem hos tittarna är Clara Klingenström. Hon står i oddset 11.00 att få flest tittarröster, men hela 30.00 att ta hem hela tävlingen.

Utmanas av Saade hos internationella juryn

Desto jämnare är det i kampen om den internationella juryns röster, som står för hälften av totalpoängen till de tävlande. I nuläget är Tusse överst i oddslistan (2.25), tätt före Eric Saade (3.50), Dotter (4.00) och The Mamas (4.75).

År för år – så träffsäkra är oddsen

14 rätt av 18 är ett imponerande facit för Unibets odds i Melodifestivalens historia. De fyra plumparna i protokollet är från 2005, 2013, 2017 och 2020 då Martin Stenmark, Robin Stjernberg, Robin Bengtsson och The Mamas stod som slutsegrare. Oddsen pekade då istället på Nanne Grönvall, Yohio, Nano och Dotter. De tre förstnämnda fick dock flest tittarröster, men de internationella jurygrupperna ville annorlunda.

Unibets odds på Melodifestivalen 2021

Vinnare i finalen:
Tusse 1.62
Eric Saade 4.00
Dotter 8.50
The Mamas 11.00
Clara Klingenström 30.00
Danny Saucedo 32.00
Charlotte Perrelli 81.00
Anton Ewald 126.0
Klara Hammarström 176.0
Paul Rey 176.0
Alvaro Estrella 201.0
Arvingarna 201.0

Tittarnas röst (flest röster i telefonomröstningen):
Tusse 1.55
Eric Saade 4.50
Dotter 7.00
The Mamas 7.00
Clara Klingenström 11.00
Danny Saucedo 21.00
Anton Ewald 76.00
Charlotte Perrelli 76.00
Arvingarna 101.0
Paul Rey 126.0
Alvaro Estrella 151.0
Klara Hammarström 251.0

Flest poäng från den internationella juryn:
Tusse 2.25
Eric Saade 3.50
Dotter 4.00
The Mamas 4.75
Charlotte Perrelli 24.00
Danny Saucedo 51.00
Paul Rey 51.00
Anton Ewald 71.00
Clara Klingenström 71.00
Klara Hammarström 71.00
Alvaro Estrella 76.00
Arvingarna 76.00

För de senaste oddsen:

Henrik Holm, spelexpert på Unibet,
070-875 41 31, henrik.holm@kindredgroup.com

Unibet grundades 1997 och är en del av Kindred Group, en speloperatör noterad på Nasdaq Stockholm. Kindred Group äger och driver 9 varumärken, däribland Unibet, och är ett av de största privata spelbolagen på den europeiska marknaden. Kindred Group har över 30 miljoner kunder. Kindred Group är medgrundare och medlem av EGBA, European Gaming and Betting Association, samt medgrundare och medlem av IBIA (International Betting Integrity Association). Kindred Group är granskad och certifierad av eCOGRA vad gäller ansvarsfullt och rättvist spelande. Mer information om Kindred Group plc finns på www.kindredgroup.com och twitter.com/KindredGroup.