Maria Sur och Theoz toppar oddslistan

När Mellocirkusen drar vidare till Linköping finns det två klara finalfavoriter och två bidrag som kan räkna med varsin plats i semin. Deltävlingens högoddsare är Uje Brandelius som sjunger om en bränd älggryta.

Linköping bjuder på ett riktigt starkt startfält bestående av fyra debutanter och tre återvändare. Hemmasonen Theoz medverkade i Mellon förra året med bidraget "Som du vill" som först gick till semifinal och sedan slutade på en sjunde plats i finalen. Nu talar Unibets odds för att Theoz går direkt från Linköping till Friends Arena i Stockholm utan att passera semifinalen i Örnsköldsvik.

Men det är den 18-åriga debutanten Maria Sur som toppar oddslistan. För mindre än ett år sedan flydde Maria från kriget i Ukraina och nu ställer hon sig på Melodifestivalens scen i Linköping med låten ”Never give up”, en ballad som handlar om att kämpa för sina drömmar även när livet är svårt.

– Konkurrensen i Linköping är riktigt tuff, men Maria Sur är den klara oddsfavoriten. Hon är dessutom de enda som i nuläget ser ut att kunna utmana Loreen om segern i Melodifestivalen, säger Henrik Holm, spelexpert på Unibet

De två biljetterna till semifinalen tippas gå till Wictoria och Panetoz. Wictoria har varit med i tävlingen tre gånger tidigare och varje gång lyckats med bedriften att ta sig direkt till final. Den imponerande sviten ser alltså ut att brytas i år.

Linköpings högsoddsare är Uje Brandelius. Han startade sin musikkarriär i 90-talsbandet Doktor Kosmos och har otroligt många strängar på sin lyra; sångare, pianist, låtskrivare, skådespelare, radioreporter och författare för att nämna några. Nu gör Uje debut i Melodifestivalen med sin egenskrivna låt ”Grytan” där en vidbränd älggryta med kantareller spelar huvudrollen i texten.

Debuterar i Melodifestivalen gör även Countryduon Tennessee Tears och Eden som känns igen från Idol 2019.

Unibets odds på Melodifestivalen 2023

Deltävling 2: Att kvalificera sig för final
Maria Sur 1.20
Theoz 1.35
Panetoz 2.60
Wiktoria 4.75
Tennessee Tears 14.00
Eden 36.00
Uje Brandelius 36.00

För de senaste oddsen: https://www.unibet.se/betting/sports/event/1019225307

Unibet grundades 1997 och är en del av Kindred Group, en speloperatör noterad på Nasdaq Stockholm. Kindred Group äger och driver 9 varumärken, däribland Unibet, och är ett av de största privata spelbolagen på den europeiska marknaden. Kindred Group har över 30 miljoner kunder. Kindred Group är medgrundare och medlem av EGBA, European Gaming and Betting Association, samt medgrundare och medlem av IBIA (International Betting Integrity Association). Kindred Group är granskad och certifierad av eCOGRA vad gäller ansvarsfullt och rättvist spelande. Mer information om Kindred Group plc finns på www.kindredgroup.com och twitter.com/KindredGroup.