Vinnarna av Månadens spelare och tränare

Vinnarna av Månadens spelare och tränare

Seriesegrarna i Allsvenskan och Superettan lägger beslag på samtliga utmärkelser när Månadens spelare och tränare i oktober presenteras.

Månadens spelare och tränare i Allsvenskan och Superettan utses av Svensk Elitfotboll i samarbete med Unibet. Priset går till de som gjort bäst bestående sportsliga avtryck under den senaste månaden. Varje vinnare får 10 000 kronor vardera från elitfotbollens huvudsponsor Unibet att skänka till ett samhällsengagemang klubben.

ALLSVENSKAN

Vinnare av Månadens Spelare:

Mikkel Rygård, BK Häcken
Motivering: En av många som levererade viktiga mål och assist för Häcken under slutspurten fram till klubbens första SM-guld. Totalt blev det tre mål och två assist på fyra matcher i oktober, inklusive två mål och en assist i guldmatchen mot IFK Göteborg.

Rygaard var nominerad tillsammans med lagkamraten Samuel Gustafson och Degerfors IF-backen Gustaf Lagerbielke.

Vinnare av Månadens Tränare:

Per-Mathias Högmo, BK Häcken
Motivering: Oktober inleddes med ett kryss borta mot Varbergs BoIS. Sedan följde ett skräckinjagande spelschema med matcher mot bland annat topplagen Djurgården, AIK, Malmö FF och ett derby mot IFK Göteborg. Häcken vann rubbet och säkrade första SM-guldet med Högmos "Häcken-fotboll".

Högmo var nominerad tillsammans med IF Elfsborgs Jimmy Thelin och Tobias Solberg och Andreas Holmberg i Degerfors IF.

SUPERETTAN

Vinnare av Månadens Spelare:

Oscar Pettersson,
Motivering: BP-anfallaren var en bidragande orsak till att laget säkrade seriesegern och avancemanget till Allsvenskan. I oktober gjorde han fyra mål och såg till att laget avslutade månaden med tre raka segrar.

Pettersson var nominerad i oktober tillsammans med Västerås SK:s Viktor Granath och Örgryte IS Isak Dahlqvist.

Vinnare av Månadens Tränare:

Christer Mattiasson, BP
Motivering: Trots två förluster i inledningen av månaden lyckades Christer Mattiassons BP vända på skutan och säkra seriesegern och avancemanget till Allsvenskan med tre raka segrar.

Mattiasson var nominerad i oktober tillsammans med ÖIS Brynjar Gunnarsson och VSK:s Kalle Karlsson.

Om tävlingen:
Priset utses sex gånger i år. Juryn röstar varje månad fram tre finalister per kategori. Därefter får supportrar möjlighet att rösta fram vilken de anser ska vinna. En totalsumma räknas sedan samman, där juryn står för två tredjedelar och supportrarnas röster står för en tredjedel.

Jury – Allsvenskan:
De 16 lagens tränare och lagkaptener, Irma Helin Zibanejad (discovery+), Jens Fjällström (discovery+), Petra Svensson (discovery+), Alexander Axén (discovery+), Daniel Kristoffersson (Sportbladet), Per Bohman (Sportbladet), Petra Thorén (Sportbladet), Anel Avdic (Sportexpressen), Therese Strömberg (Sportexpressen), Noa Bachner (Sportexpressen), Daniel Nannskog (SVT Sport), Olof Lundh (TV4), Martin Petersson (Fotbollskanalen), Richard Henriksson (Radiosporten), Johan Esk (DN), Patrick Ekwall (FotbollDirekt), Henrik Hultqvist (Värnamo Nyheter), Henrik Skiöld (TT), Oskar Pålsson (Borås Tidning), Lasse Hansson (Barometern), Christer Gustafsson (Norrköpings Tidningar), Max Wiman (Sydsvenskan), Aldijana Talic (Svenska Fans), Daniel Meisels (UNT), Karl Andersson (Hallands-Nyheter), Robert Laul (GP), Markus Wulcan (GT), Lukas Sahlin (Sundsvalls Tidning), Eric Persson (Helsingborgs Dagblad), Jerry Nilsson (Blekinge Läns Tidning), Anders Bengtsson (Fotbollsmagasinet Offside), Fredrik Narvelid (Karlskoga Tidning), Marcus Birro (Studio Allsvenskan), Oskar Månsson (Fotboll Sthlm), Svante Samuelsson (SEF), Viktor Tjernström (Unibet)

Jury – Superettan: De 16 lagens lagkaptener och tränare, Ramin Nouri (discovery+), Pär Hansson (discovery+), Johan Arneng (discovery+), Phillip Trollér (GP), Rasmus Ellvin (VLT), Krister Rubensson (Sörmlands Media), Fredrik Jonsson (Hallandsposten), Göran Bolin (Sportbladet), Oskar Pålsson (Borås Tidning), Jonas Bergström (Trelleborgs Allehanda), Fredrik Carlsson (Nerikes Allehanda), Perra Johnsson (Sveriges Radio Uppland), Hector Junelind (GT), Fredrik Sjölund (Östersunds-Posten), Kristian Bågefeldt (Borlänge Tidning), Filip Elg (Smålandsposten), Eric Persson (Helsingborgs Dagblad), Anton Gustavsson (Skaraborgs Allehanda), Magnus Sundvall (Jönköpings-Posten), Raul Valencia Lopez (Unibet), Thomas Hasselgren (SEF), Viktor Tjernström (Unibet)

Unibet grundades 1997 och är en del av Kindred Group, en speloperatör noterad på Nasdaq Stockholm. Kindred Group äger och driver 9 varumärken, däribland Unibet, och är ett av de största privata spelbolagen på den europeiska marknaden. Kindred Group har över 30 miljoner kunder. Kindred Group är medgrundare och medlem av EGBA, European Gaming and Betting Association, samt medgrundare och medlem av IBIA (International Betting Integrity Association). Kindred Group är granskad och certifierad av eCOGRA vad gäller ansvarsfullt och rättvist spelande. Mer information om Kindred Group plc finns på www.kindredgroup.com och twitter.com/KindredGroup.