10 miljoner människor riskerar svält i Västafrika

Matkrisen i västafrikanska Sahel-området* fortsätter att förvärras. Miljontals barn riskerar att dö eller få skador för livet. Alla stora FN-organ och Internationella Röda Korset uppmanar till handling innan det är för sent. Det kommer behövas 2 miljarder kronor för att finansiera katastrofplanen.

I Niger, vilket brukar räknas som världens fattigaste land, är nära halva befolkningen, 7,1 miljoner människor, drabbade. I angränsande Tchad behövs matbistånd och hjälp med försörjningen till 2 miljoner människor. Tusentals i Mali, Burkina Faso och den norra delen av Nigeria kämpar också för sin överlevnad.

Stöd UNICEFs arbete för att rädda liv i Sahel-området!

Behandling mot akut undernäring

FN och andra stora hjälporganisationer har under en lång tid varnat för katastrofläget. Men hungernöden i Sahel-området fortsätter att förvärras och mycket mer resurser behövs. De fattigaste kan gå dagar utan ett enda mål mat. På många ställen syns död boskap – vilket innebär förlorade inkomster för fattiga bönder.

De bidrag som kommit in hittills har täckt kostnader för att rädda liv. Bland annat har de använts till akuta insatser mot undernäring bland barn, matbistånd, distribuering av utsäde, samt direkt ekonomiskt stöd till drabbade familjer. Mellan januari och juni 2010 fick över 114 000 barn behandling mot akut undernäring i särskilda rehabiliteringscenter.

1,7 miljarder kronor behövs i Niger

Nu beräknar UNICEF tillsammans med sina samarbetspartners; FN:s livsmedelsprogram (WFP), FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation (FAO), FN:s kontor för samordning av humanitär hjälp (OCHA), och Internationella Röda Korset, att mycket mer resurser behövs för att hjälpa de runt 10 miljoner som är drabbade.

I Niger kommer nära 1,7 miljarder kronor (229 miljoner US dollar) att behövas för att finansiera den gemensamma katastrofplanen. I Tchad behövs nära 365 miljoner kronor (50 miljoner US dollar).

Mattransporter till avlägsna delar

Pengarna behövs bland annat för att transportera mat till avlägsna delar av Niger och Tchad. Insatserna kommer att nå nära 860 000 barn under 5 år, som idag hotas av svår undernäring. Hjälpen ska också nå 9 miljoner människor som försörjer sig på jordbruk och boskap och som nu, på grund av torka och uteblivna skördar, förlorat sina inkomster.

Om situationen i Mali, Burkina Faso och norra Nigeria fortsätter att förvärras kommer ytterligare resurser att behövas.

I denna krissituation ber de stora hjälporganisationerna regeringar, företag och privatpersoner att bidra. Varje krona räknas. Om pengarna kommer in i tid kommer liv att kunna räddas. Hjälp barnen i Sahel-området, lämna ditt bidrag här!

Läs mer om UNICEFs arbete i Niger (från 6 juli 2010).

*Till Sahel-området räknas Niger, Tchad, Burkina Faso, Mali och norra Nigeria.