Asabea Britton och Daniel Riley blir ambassadörer för UNICEF Sverige

Asabea Britton och Daniel Riley blir ambassadörer för UNICEF Sverige

Barnmorskan, folkbildaren och influencern Asabea Britton tar plats tillsammans med fotografen, Youtube- och TikTok-profilen Daniel Riley bland UNICEF Sveriges ambassadörer. Uppdraget är att inspirera fler att ansluta sig till kampen för alla barn. Detta i en tid då behoven är större än någonsin.

UNICEF inledde 2023 med att konstatera att fler barn än någonsin tidigare i modern tid är i behov av humanitär hjälp för sin överlevnad och utveckling. Framförallt är det klimatkrisen, krig och konflikter och effekterna av pandemin som driver på barns ökande behov av stöd och utveckling, både i akuta situationer och långsiktigt. Utnämningen av Asabea och Daniel är en viktig pusselbit i UNICEF Sveriges arbete att kraftsamla, mobilisera resurser och inspirera till handling.

– När det är som svårast för barn behövs UNICEF som mest. Vi skalar nu upp vårt arbete över hela världen för att säkra barns rättigheter och bidra till att fler barn får rent vatten, mat, sjukvård, utbildning och skydd mot våld och övergrepp - liksom att säkra barns rätt till delaktighet och att få göra sin röst hörd. Att få välkomna Asabea och Daniel som ambassadörer känns fantastiskt. De har båda ett stort personligt engagemang för barns rättigheter och en förmåga att involvera och berätta om barns behov på ett sätt som både fängslar och inspirerar, säger Pernilla Baralt, UNICEF Sveriges generalsekreterare.

Asabea har under flera år stöttat UNICEFs arbete på olika sätt, inte minst i sin roll som folkbildare och med perspektivet att själv arbeta som barnmorska i Sverige.

– Efter att ha sett UNICEFs arbete på nära håll och lärt känna några av deras oerhört drivna medarbetare så känns det som en enormt stor ära att få möjlighet att vara UNICEF-ambassadör. Något jag verkligen tagit med mig är vikten av att UNICEF finns där de behövs mest, och att de bedriver ett långsiktigt och noga genomtänkt arbete. Med mitt ambassadörskap hoppas jag kunna visa fler det arbete UNICEF gör och lyfta vikten av långsiktighet, inte minst kring mina hjärtefrågor, säger Asabea Britton.

Daniel har dokumenterat UNICEFs arbete i över tio länder, däribland Bolivia, Nepal, Pakistan och Sydsudan.

– Jag har rest med UNICEF i nästan 10 års tid. Det finns inget viktigare. Om jag länge och väl försöker sitta och tänka så kan jag inte komma på något viktigare än att stötta det arbete som UNICEF gör. Just nu när vi sitter här så finns det barn som desperat behöver hjälp, en situation de själva inte fått vara med och påverka. Men vi har den möjligheten och då känns det bara helt orimligt att inte ta den, säger Daniel Riley.

Övriga svenska UNICEF-ambassadörer är Lill Lindfors, Jenny Strömstedt, Eva Röse, Mark Levengood, Morgan Alling, Victor Nilsson Lindelöf och Maja Nilsson Lindelöf. Internationellt hamnar de i samma sällskap som kända profiler som Millie Bobby Brown, Orlando Bloom, David Beckham och Katy Perry. Att vara UNICEF-ambassadör är ett ideellt uppdrag.

Om Asabea Britton

Asabea Britton är barnmorska, influencer och folkbildare. Hon håller förlossningsförberedande kurser tillsammans med sin syster Opokua Britton och arbetar med kunskapsökning och opinionsbildning via sociala medier. 2022 debuterade Asabea som författare med två utgivna böcker, en barnbok om hur barn blir till och hur de föds med titeln "Hur blev jag till och hur kom jag ut?" samt en förlossnings- och postpartum-förberedande bok med titeln "Föda" som hon skrivit tillsammans med sin syster. Med sin syster har hon också podcasten "Okrystat" där de bland annat talar om frågor rörande graviditet och förlossning.

Om Daniel Riley

Daniel Riley är kreatör och en av landets mest välrenommerade filmare och fotografer. Intresset för stilla och rörligt innehåll började redan som 12-åring, en passion som ledde till utnämningen ”Årets Fotograf” 2015. De senaste 15 åren har Daniel arbetat som professionell fotograf för världsartister, några av världens största företag och organisationer. Sedan 2018 är han närvarande på sociala medier under namnet ”KaptenRiley” där hans underhållande, utbildande och fängslande innehåll lockat till sig nära en halv miljon följare. Daniel har sedan nästan 10 år tillbaka dokumenterat UNICEFs arbete i fält i över 10 länder, som Bolivia, Sydsudan och Nepal. Att berätta historier som berör, utbildar och påverkar människor är ledstjärnan i hans arbete.

FNs barnfond UNICEF är världens ledande barnrättsorganisation. UNICEF finns på plats i 190 länder och arbetar för alla barns rätt till överlevnad, trygghet, utveckling och inflytande – både i akuta katastrofer och långsiktigt. UNICEFs uppdrag är att skapa varaktiga förändringar för alla barn i hela världen. Med barnkonventionen som grund arbetar UNICEF för att alla barn ska få tillgång till rent vatten, hälsovård, vaccin, skola, hjälp i katastrofer och skydd mot våld, övergrepp och diskriminering. De barn som har störst behov får hjälp först, oavsett nationalitet, religion eller landets politiska ledning. Arbetet för barnen finansieras av frivilliga bidrag.