Brynässpelare stöder UNICEF-kampanjen Operation Dagsverke

Brynässpelare stöder UNICEF-kampanjen Operation Dagsverke

Årets upplaga av skolkampanjen Operation Dagsverke presenterades idag på Sörbyskolan i Gävle. Från Brynäs IF fanns Sebastian Enterfeldt, Sara Grahn och Jörgen Sundqvist på plats. Invigning på en toalett, provsmakning av toalettvatten och filmade hälsningar från idolerna Nicklas Bäckström och Jakob Silfverberg uppmuntrade till eftertanke och peppade Sveriges skolelever att engagera sig.

I maj ger sig tusentals högstadie- och gymnasieskoleelever från hela landet ut och jobbar för UNICEF. De deltar i kampanjen Operation Dagsverke för att ge sitt stöd till barn i andra delar av världen.

Operation Dagsverke är en internationell insamlings- och informationskampanj som har arrangerats av svenska elever sedan 1960-talet. Från och med 2013 drivs kampanjen av UNICEF. Under skolans insamlingsdag kan eleverna arbeta hemma eller på ett företag, skramla bössa, uppträda eller driva egna projekt.

– Eleverna lär sig om barns rättigheter och får samtidigt utveckla sin förmåga till entreprenörskap. Det är fantastiskt att se det stora engagemang som finns bland skoleleverna, säger Christina Heilborn, programchef för UNICEF Sverige

Intäkterna från 2015 års Operation Dagsverke går till UNICEFs utbildningsprojekt i Tanzania. Projektet syftar till att förbättra tillgången till vatten och toaletter i landets skolor. Frågor kring rent vatten och toaletter stod i fokus när årets kampanj invigdes på Sörbyskolan i Gävle, i samarbete med Brynäs IF. Inför invigningen hade skolan ordnat med en speciell tappkran från det rör som leder vatten till toaletten. Vattnet från röret tappades på flaskor och både hockeyspelare och elever från skolans elevråd vågade sig på att prova toalettvattnet.

– Genom att prata om toalettvatten vill vi visa på kontrasten mellan situationen i Sverige och den i Tanzania. Här är vattnet som rinner ned i våra toaletter så rent att det går att dricka, medan många skolelever i Tanzania varken har rent vatten eller toaletter och därmed riskerar att drabbas av olika sjukdomar, säger Christina Heilborn.

Samarbetet mellan UNICEF Sverige och Brynäs IF benämns En bra start och är en viktig grund för det gemensamma engagemanget kring Operation Dagsverke.

– Brynäs arbetar för alla barns rättigheter. I Gävle och i hela världen. Vattenfrågan är en mycket kritisk fråga för barns möjlighet till liv, därför är det naturligt att vi och Gävles skolelever tillsammans engagerar oss i Operation Dagsverke som just i år har fokus på vattenfrågan, säger Johan Cahling, vice klubbdirektör Brynäs IF och verksamhetsansvarig En bra start.

Vid frågor, kontakta Ingeborg Ekblom ingeborg.ekblom@unicef.se, 0709-95 59 16 eller Catarina Carlsson, Brynäs catarina.carlsson@brynas.se, 073-63 33 340.