Barn använder surfplattor vid ett UNICEF-stött center för online-lärande i en by i utkanten av Kassala, huvudstaden i delstaten Kassala i östra Sudan. © UNICEF/UNI232328/Noorani

Ericsson och UNICEF lanserar ett globalt partnerskap för att kartlägga internetuppkoppling på skolor

Treårigt initiativ för att identifiera den digitala klyftan i 35 länder är ett viktigt första steg för att ansluta varje skola till internet.

Ericsson (NASDAQ: ERIC) och UNICEF tillkännagav idag ett globalt partnerskap för att kartlägga skolors uppkoppling i 35 länder till slutet av 2023. Kartläggningen av internetuppkoppling i skolmiljöer och dess omgivningar är ett vitalt första steg mot att ge varje barn tillgång till digitala inlärningsmöjligheter.

Denna gemensamma insats är en del av Giga-initiativet. Giga, som startade förra året och leds av UNICEF och International Telecommunication Union (ITU), syftar till att ansluta varje skola till internet. Som den första partnern från den privata sektorn går Ericsson in i initiativet med ett åtagande i mångmiljonklassen (USD) och gör detta som en Global UNICEF Partner for School Connectivity Mapping

Enligt ITU har för närvarande 360 miljoner unga människor ingen tillgång till internet. Detta resulterar i uteslutning, begränsad tillgång till lärande samt färre möjligheter för de mest utsatta barnen och ungdomarna att nå sin fulla potential. Förbättrad uppkoppling kommer att öka tillgången till information och valmöjligheter vilket gör att generationer av skolbarn kan delta i att utforma och skapa sin egen framtid.

"Den påtagliga digitala klyftan är en av de många ojämlikheter som COVID-19-pandemin har blottlagt," sade Charlotte Petri Gornitzka, vice verkställande direktör, Partnerskap, UNICEF. ”Skolstängningar, i kombination med begränsade eller obefintliga möjligheter för distansutbildning, har omkullkastat barns tillgång till utbildning över hela världen. Vårt partnerskap med Ericsson kommer att föra oss närmare en situation där varje barn och ungdom får tillgång också till digitala inlärningsmöjligheter. ”

Utöver ett finansiellt bidrag kommer Ericsson också bistå med resurser för datainhämtning och dataanalys som ska hjälpa till att påskynda kartläggningen av skolornas uppkoppling. Mer specifikt kommer Ericsson att hjälpa till med insamling, validering, analys, övervakning samt visualisering av skolornas anslutningskapacitet, i realtid. Det dataunderlag som samlas in genom kartläggningen gör det möjligt för såväl regeringar som privat sektor att utforma och implementera digitala lösningar som möjliggör digital inlärning för barn och ungdomar. Ericsson kommer också att engagera sina många kunder för att ytterligare främja målen för Giga-initiativet.

”Ericssons unika position, med sin tekniska expertis, globala storlek, decennier av erfarenhet av både offentliga och privata partnerskap samt bevisade resultat av koppla samman elever och lärare, gör oss en till en nyckelpartner i att hjälpa till att ta itu med denna viktiga fråga" sa Heather Johnson, vice verkställande direktör för hållbarhet och företagsansvar, Ericsson. "Att arbeta tillsammans med partners som UNICEF och ITU förstärker den potentiella effekten av skolans anslutning och är ett konkret första steg för att hjälpa till att överbrygga den digitala klyftan globalt."

"I detta viktiga uppdrag att digitalt ansluta varje skola i världen, tar ITU med sig sin bakgrund av att stötta politik som främjar teknisk utveckling samt sin regulativa expertis" sade Doreen Bogdan-Martin, chef för ITU: s telekommunikationsutvecklingsbyrå. "Vi är väldigt glada att Ericsson går in i Giga-projektet och bistår med att utveckla de nödvändiga kartläggningsverktyg som krävs för att fler digitalt anslutna skolor ska bli en realitet."

UNICEF-Ericsson-partnerskapet bidrar också till Generation Unlimited Global Breakthrough on Digital Connectivity, vilket syftar till att ge unga människor digitala färdigheter så att de kan delta i den digitala ekonomin fullt ut. Generation Unlimited är ett globalt,multisektoriellt partnerskap för att tillgodose det akuta behovet av fler utbildningar och anställningsmöjligheter för ungdomar. Partnerskapet stöder dessutom UNICEFs senaste COVID-19 Agenda for Action där organisationen efterlyste globala åtgärder för att barn ska kunna fortsätta utbilda och lära sig, och därigenom krävde en prioritering av internetanslutning på landsbygden och i avlägsna områden.

Följ våra framsteg och se våra nuvarande skolkartläggningar på www.projectconnect.world. För mer information kring detta viktiga initiativ och hur du kan engagera dig, besök www.gigaconnect.org.

RELATERAD PODCAST:

Lyssna på en podcastintervju med Heather Johnson, vice verkställande direktör för hållbarhet och företagsansvar hos Ericsson, och Charlotte Petri Gornitzka, vice verkställande direktör, Partnerskap, hos UNICEF, om hur partnerna påskyndar skolors anslutning: https://soundcloud.com/ericsson-news-podcast/ericsson-and-unicef-to-accelerate-school-connectivity

UNICEF, världens ledande barnrättsorganisation, arbetar i 190 länder för alla barns rätt till överlevnad, trygghet, utveckling och inflytande – både på lång sikt och i katastrofer. Uppgiften är att skapa varaktiga förändringar, inte bara för några barn i en by eller i ett land, utan för alla barn i hela världen. Det handlar om att förverkliga barnkonventionen och se till att alla barn får rent vatten, hälsovård, vaccin, skola, hjälp i katastrofer och skydd mot våld, övergrepp och diskriminering. De barn som har störst behov får hjälp först, oavsett nationalitet, religion eller landets politiska ledning. Arbetet för barnen finansieras helt av frivilliga bidrag.