Ny H&M-kampanj ger pengar till UNICEFs utbildningsprogram i Burma

Idag lanserar H&M och H&M Conscious Foundation en global julkampanj till förmån för UNICEFs utbildningsprogram i Burma (Myanmar). H&M Conscious Foundation donerar motsvarande 5 procent av summan på varje presentkort som köps av H&M:s kunder.

Endast 64 procent av barnen mellan 5 och 17 år går i skolan i Burma, vilket betyder att en miljon barn riskerar att hamna på efterkälken. Med stöd av H&M Conscious Foundation kommer mer än 350 000 barn mellan 5 och 14 år att få tillgång till undervisning av hög kvalitet. Programmet innefattar barn i den formella skolan, barn i flyktingläger och barn som nås av informell undervisning.

UNICEF arbetar på olika nivåer, alltifrån till att påverka utformningen av riktlinjer till att utveckla ledarskap och undervisning i lokala skolor. Barn, föräldrar, lärare, rektorer och beslutsfattare involveras för att skapa bättre skolor för barnen.

– Det finns ett akut behov av att förbättra tillgången på grundläggande utbildning av god kvalitet för utsatta barn i Burma. H&M Conscious Foundation är glada över att få stödja det här programmet som kommer att nå över 350 000 barn med utbildningsinsatser i delstaten Rakhine, säger Charlotte Brunnström, programansvarig för fokusområdet utbildning på H&M Conscious Foundation.

Julkampanjen involverar H&M:s kunder globalt. När en kund köper ett presentkort i en H&M-butik eller på nätet under julsäsongen kommer H&M Conscious Foundation att donera motsvarande 5 procent av den totala summan på kortet.

H&M har varit en global partner till UNICEF sedan 2004. Investeringar har gjorts inom flickors utbildning, hiv/aids-prevention, vatten och sanitet samt i program för skydd av barn i Bangladesh, Kambodja, Kina, Indien, Madagaskar och Uzbekistan. H&M har också bidragit med stöd i samband med olika katastrofer.

H&M Conscious Foundation ha varit en global partner sedan 2014 och finansierar program för barns tidiga utveckling och utbildning i nio länder. Stiftelsen stöder också ett utbildningsprojekt i Bangladesh.

Vid frågor kontakta:

Linda Hilmgard, H&M Conscious Foundation, linda.hilmgard@hm.com, 0721-73 17 19
eller Ingeborg Ekblom, UNICEF Sverige, ingeborg.ekblom@unicef.se, 08-692 25 00.

• Bistånd

• företagssamarbeten
  • unicef sverige
  • unicef