IN-EX Färg AB utökar sin försäljning via e-handel med hjälp av Jetshop och Unifaun

IN-EX, konstnärs- och hobbymaterialbutiken på Östra Larmgatan i Göteborg startades 1969 av Lennart Andersson med affärsidén att kunna erbjuda kunderna det bästa och bredaste sortimentet av hobby och konstnärsmaterial. Idag 44 år senare drivs butiken av Lennarts döttrar Monica Andersson och Anette Norstedt. För att utöka försäljningen startade IN-EX sin webbutik 2011. Jethop fick uppdraget att bygga webbutiken och sedan augusti 2012 använder de TA-systemet Unifaun Online för att hantera transporter och frakthandlingar.

Bolaget har idag nio anställda och omsätter 13,6 miljoner. Orderflödet i webbutiken ligger på ca 5-10 orders om dagen och växer stadigt. Webbutiken startades 2011 eftersom de ville hänga med i utvecklingen och att de märkte att många av kunderna gärna kunde tänka sig att handla via nätet. Valet av webbutiksplattform föll på Jetshop eftersom deras plattform är enkel och lättadministrerad, vilket var en viktig aspekt när de valde leverantör. Men även att Jetshop har sitt kontor i Göteborg kändes bra och tryggt eftersom de då kunde få den hjälp och support de önskar.

– Det är viktigt för oss att webbutiken är snygg, användarvänlig och lättadministrerad. Det skall vara lätt för kunderna att handla men även för oss att ta emot orders, packa och skicka iväg varorna. Det tycker jag vi har lyckats med berättar Lisa Andersson, webbutiksansvarig på IN-EX Färg AB.

I augusti 2012 kopplade de ihop webbutiken med TA-systemet Unifaun Online, vilket effektiviserade orderhanteringen. Nu kan de direkt i webbutikens backend skicka orderinformationen automatiskt till TA-systemet.

– Första året fick vi först plocka ut informationen för varje order för sig från webbutiken, sedan logga in i transportörens system och för hand fylla i all information där. Efter att vi skaffade Unifaun Online har vi all information som behövs under lagrade utskrifter, det enda jag behöver fylla i nu är vikt innan jag kan skriva ut fraktetiketten och sätta på den packade varan. I Unifaun Online kan vi även hantera flera olika transportörer, så det systemet är vi väldigt nöjda med berättar Lisa vidare.

Fakta IN-EX Färg AB
Finns sedan 1969 i Göteborg på Östra Larmgatan vid Harry Hjörnes Plats och är specialinriktad på konstnärs- och hobbymaterial. De har även ett brett sortiment med papper, kort och kuvert. Försäljningen sker via fysisk butik i Göteborg samt via e-handel. Deras leverantörer finns i både Sverige och utomlands vilket gör att de har en fin bredd och mix i sitt sortiment.  Läs mer om IN-EX Färg:
www.in-exfarg.se

Fakta Jetshop AB
Jetshop grundades 2003 och har snabbt vuxit till den största leverantören av skräddarsydda e-butiker för företag i Skandinavien. Jetshop skapar förutsättningar för framgångsrika webbshopar i alla branscher och i alla storlekar. De ger tekniken, de grundläggande funktionerna och hjälper till med avtalen som krävs för att börja. Läs mer om Jetshop:
www.jetshop.se

Fakta Unifaun AB
Unifaun startades 1996 och har drygt 30 medarbetare, en stabil finansiell ställning och en fastslagen plan för bolagets utveckling i Norden de kommande åren. Över 50 000 företag använder Unifauns onlinelösningar dagligen. Med ett flöde på över 300 000 sändningar per dygn genom de centrala systemen och en tillgänglighet på över 99,98 procent, är Unifaun en av de viktigaste relationerna transportörer och transportköpare har. Under mer än femton år har Unifaun samarbetat med de största och ledande transportörerna på den nordiska marknaden, och idag finns det stöd för ett stort antal transportörer i Norden i Unifauns system.
Läs mer om Unifaun:
www.unifaun.com