Verktygsboden i Borås ligger i framkant med hjälp av smarta IT-system.

Verktygsboden i Borås AB har via integration mellan sitt affärssystem och sitt TA-system skapat ett väldigt effektivt sätt för att hantera sina orders, från att ny order kommit in till att produkten är ivägskickad.

Verktygsboden i Borås startades 1985 med försäljning av verktyg och maskiner via en butik i centrala Borås. Då konkurrenterna ökade sina marknadsandelar genom att öppna fler butiker tog Verktygsboden en helt annan inriktning. 2007 startade de sin e-butik och det visade sig vara helt rätt beslut.  Idag har de 40 anställda och en omsättning på ca 120 miljoner. Orderflödet i e-butiken ligger i snitt på 50-60 orders med totalvärde på ca 200 000 SEK/dag. För att hantera orderflödet så effektivt som möjligt investerade Verktygsboden i Sindas butiksdatasystem, Kassanova som de sedan integrerat med Unifauns TA-system, Unifaun Online för att hantera transporterna. Orderprocessen via e-butiken fungerar genom att när de får in en order skickas orderinformationen direkt till Kassanova som i sin tur skickar tillbaka uppdaterat ordersaldo till e-butiken. Sen packas ordern och följesedel skrivs ut från Kassanova. Samtidigt visas Unifaun Onlines utskriftssida upp inbäddat i Kassanova, där man kan välja transportör, antal kolli, vikt samt om man skall ha sms och -eller e-post avisering. Man skriver sedan ut etiketter och EDI skickas automatiskt till transportören. Tack vara integrationen med Unifaun Online och att delar av det visas inne i Kassanova kan man sköta hela orderprocessen utan att lämna affärssystemet.

̶  Vi är väldigt nöjda med hur orderflödet fungerar idag via integrationen mellan e-butiken, Kassanova och Unifaun Online. Är det sedan en produkt som visar sig vara defekt så kan vi lätt göra en retursändning åt kunden via Unifaun Onlines funktion Länk till utskrift. Så fort kunden aktiverar retursändningen genom att skriva ut etiketterna, skickas EDI till transportören och varan kan skickas tillbaka säger Christian Bengtsson, Lagerchef på Verktygsboden i Borås AB.

Med hjälp av e-butiken finns nu Verktygsbodens kunder i hela Sverige och inte enbart i Borås med omnejd som det var innan e-butiken startades. Den 27 april 2012 öppnade Verktygsboden också ytterligare en fysisk butik i Veddige.

̶  Det är kul att 8 av 10 kunder som beställer varor via e-butiken är nya kunder och vi har märkt att vi får en hel del beställningar från Norrland, vilket det inte var innan e-butiken startades berättar Christian vidare.

Kassanova används även som kassasystem i de fysiska butikerna och så fort man sålt en vara där, uppdateras lagersaldot även i e-butiken.

Fakta Verktygsboden i Borås AB
Verktygsboden har arbetat med verktyg och maskiner sedan mitten av åttiotalet. Marknaden är Sverige och Borås är basen. Där finns 3 000 kvm butik och huvudkontor med 40 medarbetare. Sedan 2007 finns distanshandelsverksamhet, verkstad och produktutveckling i Borgstena med lokaler på 5 000 kvm. De jobbar för att ge kompetent service som tillför mervärde och sparar tid för kunderna. Läs mer om Verktygsboden: www.verktygsboden.se

Fakta Sindas AB
Sindas affärsidé är att skapa lönsamma affärer. De utvecklar smarta system för ekonomi, trafik och handel i nära samarbete med branschen. Med stort engagemang och kunnande anpassar de systemen efter kundernas behov. Kassanova introducerades redan 1989 i nära samarbete med IBM och som under åren har utvecklats tillsammans med kunder i färg-, järn- och bygghandeln. Systemet sköter all hantering i butik – från inköp och försäljning till uppföljning, statistik och inventering.  Läs mer om Sindas: www.sindas.se