Nya Unifaun – sammanslagning av Memnon Networks och Unifaun

Under våren 2014 gick Unifaun och Memnon Networks samman för att bilda den absolut ledande TA-leverantören i norra Europa. Sedan dess har företagets tillväxttakt ökat och två nya dotterbolag har etablerats i Polen och Norge. För att fortsätta vår expansionsresa och bli ännu tydligare på marknaden väljer vi nu att smälta samman vår verksamhet än mer och tillsamman bilda det nya Unifaun. Det innebär bland annat att vi från och med nu endast kommer att synas under ett varumärke – Unifaun. Vi har också passat på att uppdatera vårt gemensamma namn med en ny logotyp och ny grafisk profil som bättre speglar det moderna företag vi är. Dessutom slår vi ihop våra webbsidor (www.unifaun.com) så att det blir lättare för kunder och partners att ta del av hela vårt utbud av tjänster på en enda plats.

Det nya Unifaun har starka tillväxtplaner och Martin Randel, VD säger:

Vår ambition har hela tiden varit hög. Vi vill erbjuda de bästa lösningarna på marknaden och kontinuerligt förbättra våra kunders och partners stöd kring logistikprocessen. Vi vill att logistik och transporter ska ses som en möjliggörare för affärer, inte ett hinder.

En av grundparametrarna för sammanslagningen av Memnon Networks och Unifaun var en rejält ökad förändringstakt på marknaden, främst driven av en ökad e-handel. Mottagaren av en transport blir i många fall en vanlig konsument som ställer höga krav på en bra helhetsupplevelse. Det här påverkar i allra högsta grad alla olika aktörer inom logistikbranschen. Vi tror att förändringstakten kommer öka allt mer och för att ha möjlighet att fortsätta leverera innovation i framkant krävs en organisation med tillräckliga resurser.

En annan viktig parameter för sammanslagningen var att skapa förutsättningar för att stödja logistikaktörer i övriga Europa med sin digitalisering av logistiken. Memnon och Unifaun har tillsammans drivit den nordiska marknadens digitalisering/EDI-användning till att idag vara världsledande. Vi arbetar nu aktivt med att ta dessa kunskaper utanför Norden.

Vi kommer även fortsättningsvis att ha två olika transportörsneutrala lösningar på den svenska marknaden; Unifaun Web-TA och Unifaun Online. Där den första re-lanserades som en ny fräsch plattform under hösten 2015 och där Unifaun Online får samma uppfräschning i slutet av januari 2016. Vi levererar också de största och mest använda kundportalerna för transportbokningar till några av de viktigaste transportörerna på marknaden, där ibland PostNord, DHL och Bring Frigo.

För mer information, kontakta:
Martin Randel, CEO Unifaun
martin.randel@unifaun.com