Rottne Industri effektiviserar sin logistik med TA-systemet Unifaun Online

Rottne Industri är ett Svenskt familjeföretag som tillverkar och säljer skogsmaskiner. Det startades 1955 och har haft en konstant tillväxt sedan dess. Idag har de 200 anställda och omsätter 400 miljoner. Företaget säljer sina maskiner och reservdelar via återförsäljare som finns i 16 länder. För att skicka reservdelar använder Rottne Industri TA-systemet Unifaun Online.

Maskinerna har lång livstid men behöver repareras ibland, vilket har gjort att en stor del av tillverkningen och försäljningen idag består av reservdelar. Rottne Industri använder Posten, Bussgods och Danx för att distributera ut reservdelarna. Först använde de distributörernas egna system och fick då manuellt fylla i kundinformation för att skriva ut fraktdokument. Det blev ohållbart att jobba i och hålla flera olika system uppdaterade med rätt information. Nu har de med hjälp av sin IT-konsult Q-sys integrerat TA-systemet Unifaun Online med affärssystemet IBS, vilket gjort att de kan hantera kundinformation och skriva ut alla fraktdokument direkt i affärssystemet.

― Vi har fått ett väldigt effektivt logistikflöde efter att vi integrerade Unifaun Online med vårt affärsystem. Nu väljer vi bara till vilken kund det skall skickas och med vilken distributör i affärssystemet och, pang, så kommer fraktdokumenten ut på skrivaren. De få gånger vi loggar in i Unifaun Online är för att gå tillbaka och kolla vad vi har skickat under en viss period eller för att spåra sändningar åt kunder, berättar Titti Johansson, Controller på Rottne Industri AB.

Effektivisering genom integration
Integrationen fungerar så att när de trycker på ”skriv ut” i affärssystemet bokas leverans, EDI skickas till transportören samt en följesedel och fraktetiketter skrivs ut. Det görs automatiskt med Unifauns tjänst Unifaun Orderkoppling med direktutskrift. Samtidigt skapas också en länk till Unifaun Online med spårningsinformation som de kan använda för att skicka ut till sina kunder via ett mejl. Kunderna kan då se status på sina beställningar och följa var de befinner sig i transportkedjan.

Eftersom Rottne skickar ca 50 order om dagen, allt från småpaket till stora tunga pallar, använder de många olika distributörer. De använder även DHL, Schenker och DSV för vissa sändningar och nästa steg är att hantera även dem i Unifaun Online.

Fakta Rottne Industri AB
Rottne Industri är ett helsvenskt företag med all produktion inom Sveriges gränser. De står väl rustade inför framtiden med ett av världens bästa maskinprogram. De har engagerad personal samt bra återförsäljarnät både i Sverige och utomlands. Rottne omsätter 400 miljoner och har 200 anställda vid fabriker i Rottne, Lenhovda och Stensele. Nästan hälften av produktionen exporteras till Europa, Ryssland, Nordamerika och Australien. Huvudkontoret ligger i Rottne, Småland.
www.rottne.com

Fakta Qsys
Qsys Sverige AB har huvudkontor i Jönköping. De är idag 16 anställda och omsätter ca 17 miljoner. De har sedan starten 2004 varit inriktade på att leverera effektiva och lönsamma lösningar inom IT-infrastruktur, systemintegration och mobilitet.
www.qsys.se