Rafael Mariano Grossi, generaldirektör IAEA, Massimo Garribba, generaldirektör DG-Energy EU-kommissionen, Johan Svenningsson, VD Uniper Sverige och styrelseledamot i World Association of Nuclear Operators (WANO), och World Nuclear Association (WNA).

CET 2022 - konferensen som tar sikte på framtidens energisystem

Den 21-23 september står Oskarshamn värd för CET 2022 - en konferens med fokus på framtidens energisystem. Kan förnybara energikällor i kombination med ny teknik som Small Modular Reactors (SMR) vara nyckeln till framgång? Det är utgångspunkten för diskussionerna under de tre dagarna.

Konferensen är tänkt att ge vägledning och inspiration till EU:s politiska ledning kring framtidens energiförsörjning. CET står Converging Energy Technologies, där andemeningen är att inkludera alla de tekniker som kan bidra till att skapa ett energisystem där det går att uppnå såväl klimatmål som att tillgodose energibehovet.

Evenemanget arrangeras gemensamt av Centrum för ny energiteknik i Oskarshamn (CNETO), Oskarshamns kommun, Kungliga Tekniska Högskolan, energibolaget Uniper Sweden och kärnkraftsbolaget OKG – i samarbete med Internationella atomenergiorganet (IAEA).

Konferensen samlar flera ledande experter och beslutsfattare inom energibranschen. En av talarna under CET 2022 är Rafael Mariano Grossi, generaldirektör för International Atomic Energy Agency (IAEA), som är medarrangör till konferensen. Grossi understryker vikten av konferensens budskap.

- Energikrisen och klimatförändringarna får flera europeiska beslutsfattare att ompröva sina energipositioner till förmån för kärnkraft. Alla inom kärnkraftsområdet – inklusive industrin, tillsynsmyndigheter och IAEA – måste vara beredda att ta ansvar i omställningen till en mer hållbar, pålitlig och konkurrenskraftig energiframtid.

En annan prominent talare är Massimo Garribba, generaldirektör för EU-kommissionens energi-direktorat. Garribba är övertygad om att fossilfri kärnkraft kommer att spela en avgörande roll i den globala energiomställningen och utfasningen av fossila energikällor.

- Företag och forskningsinstitut från minst sju EU-medlemsstater har visat intresse för ny kärnkraftsteknik i mindre skala. I samband med att EU-kommissionen i juni 2021 organiserade en workshop om SMR, finns det nu en överenskommelse om att skapa ett europeisk partnerskap kring utvecklingen av SMR. Målet är att ha en kommersiella användning av SMR i Europa senast 2030, säger Massimo Garribba.

Uniper har ägarandelar i samtliga kärnkraftverk i Sverige, och står dessutom i startgroparna att bygga en testreaktor inom ramen för SMR-konceptet tillsammans med Blykalla och KTH. Som medarrangör till CET 2022, kommer Uniper Sveriges VD Johan Svenningsson att inledningstala. Han ser en ny renässans för kärnkraften i Sverige och i Europa.

- För att säkerställa ett framtida Europa med en säker energiförsörjning behöver vi alla fossilfria energikällor och energibärare. Vi behöver vattenkraft, kärnkraft, vindkraft, solenergi, vätgas mm. Med en kombination av alla dessa fantastiska fossilfria energikällor kan vi skapa ett leveranssäkert klimatneutralt energisystem, säger Johan Svenningsson.

- Det här kräver politisk vilja och ledarskap och att den gamla konflikten mellan förnybart och kärnkraft begravs. Istället måste vi fokusera på det absolut nödvändiga målet – ett fossilfritt Europa med en säker energiförsörjning till lägsta möjliga kostnad för att stödja europeisk industri och välfärd, avslutar Svenningsson.

Övriga talare

Anmälan senast 16 september

För journalister

Det går att boka enskilda intervjuer med talare. Det kommer också att genomföras en presskonferens på plats den 21 september. Mer information om det i samband med att konferensen öppnas.

För mer information: Torbjörn Larsson, press officer Uniper Sverige, +46 706 373277, eller någon av kontaktpersonerna på pressidan ovan.