Johan Svenningsson, VD Uniper Sverige, nu också invald i styrelsen för WANO

Pressmeddelande -

Johan Svenningsson invald i styrelsen för WANO - tror på en ny renässans för kärnkraften

Fossilfri kärnkraft kommer att spela en avgörande roll för den globala energiomställningen och utfasningen av fossila energikällor. Det menar Johan Svenningsson, VD Uniper Sverige, som nyligen valdes in i styrelsen för den globala kärnkraftsindustrins högsta beslutande organ för kärnkraftsoperatörer, WANO – World Association of Nuclear Operators.

Visst finns det länder som driver en energipolitik där fossilfri kärnkraft inte finns med i verktygslådan för energiomställning. Det finns till och med länder som med direkta eller indirekta politiska beslut stänger kärnkraft i förtid. Och visst diskuteras det för fullt i EU om kärnkraft ska klassificeras som hållbar eller inte.

Men enligt Johan Svenningsson är pendeln på väg att svänga. I samtliga framtidsscenarier från både IEA (International Energy Agency) och FN:s klimatpanel IPCC, måste kärnkraften byggas ut och växa från dagens nivåer om klimatomställningen ska lyckas.

- Tunga forskningsrapporter har ökat insikten om att det inte går att välja bort fossilfria alternativ för att nå klimatmålen och samtidigt erbjuda en stabil och konkurrenskraftig elförsörjning, poängterar Johan Svenningsson och pekar på händelseutvecklingen som nu sker i bland annat Europa.

- Just nu har vi en mycket dramatisk utveckling i Europa, där bristen på elproduktion har trissat upp prisläget och skapat oro bland såväl politiker som elkunder. Det finns många faktorer som påverkar utvecklingen, men den bärande faktorn är förmågan att balansera väderberoende elproduktion minskar i takt med att planerbar elproduktion fasas ut, förklarar Svenningsson.

- Det är så klart positivt för klimatet att vi stänger kolkraft, men innebär samtidigt mindre marginaler för elförsörjningen de dagar väderberoende kraft inte levererar – något vi nu ser allt tätare exempel på. Där ser jag fossilfri planerbar kärnkraft som en ypperlig kombination med vindkraft och solenergi för att skapa ett helt fossilfritt energisystem. I synnerhet nästa generation kärnkraft, SMR (Small Modular Reactors), som består av mindre enheter, som har kortare projekteringstider, och som kan serietillverkas till lägre kostnad.

Långa tillståndsprocesser behöver kortas

Det har förekommit påståenden om att det skulle ta alldeles för lång att bygga ny kärnkraft. Något som Johan Svenningsson tillbakavisar med hänvisning till World Nuclear Association, som räknat ut att det tar i genomsnitt sju år att bygga en kärnkraftsreaktor.

- Rent tekniskt har byggtiderna blivit kortare. Det generella problemet i Sverige är de långa tillståndsprocesserna som behöver optimeras och kortas, oavsett om det är gruvor, cement eller kärnkraft. När det gäller små modulära reaktorer, hoppas jag på enklare och snabbare tillståndsprövningar då det handlar om passiva säkerhetssystem och att vi går mot europeiska gemensamma standarder. Men det återstår att se, säger Johan Svenningsson.

Uniper har etablerat ett samarbete med KTH och Blykalla för att utveckla små modulära reaktorer och har definierat ett program i tre steg där visionen är att ha en kommersiell SMR i drift inom 15 år. Projektet har ansökt om anslag hos Energimyndigheten för det första steget – att bygga en elektriskt driven testreaktor i Oskarshamn. Besked väntas senare i år avseende detta.

- Just nu är den svenska energipolitiska kartan inte lätt att navigera i, där styrningen ligger mot ett 100 procent förnybart elsystem som täcks upp av ett lapptäcke av subventioner som skapar problem på elmarknaden. Men jag är optimist, och är övertygad om att vi kommer att se en ny renässans för kärnkraft även i Sverige. Vi byggde tolv reaktorer inom loppet av knappt 20 år på 1970-1980-talet, och vi kan göra det igen, säger Johan Svenningsson bestämt.

Konkurrensfördelar för svensk industri

Han är själv en produkt av det svenska kärnkraftsundret som i stort sett helt genomfördes med inhemsk kompetens på ASEA Atom, energibolagen och de tekniska universiteten. Efter en Master-examen på Chalmers 1991, blev ABB Atom första hemvisten för Johan Svenningsson. Ett ABB Atom som sedan blev Westinghouse.

- Historiskt har Sverige som nation byggt upp en kärnkraftsindustri från grunden. Det har inneburit stora konkurrensfördelar för svensk industri, och att vi haft ett av de främsta elsystemen i världen både vad gäller klimat och stabilitet. Det här är en grund som vi står på än idag, och som ger oss goda möjligheter att utveckla nästa generation kärnkraft om bara den politiska viljan finns, säger Johan Svenningsson.

Att han nu är handplockad som ledamot i WANO:s Main Governing Board, alltså organisationens högsta beslutande organ, är inte bara ett personligt erkännande utan också ett direkt resultat av svensk kärnkraftstradition. Sedan tidigare sitter Johan Svenningsson i styrelsen för World Nuclear Association. Och han är inte ensam svensk om att ha rekryterats till toppositioner inom den globala kärnkraftsindustrin.

Agneta Rising har varit generaldirektör för World Nuclear Association, kärnkraftens globala branschorganisation mellan 2013-2020.

Per Lindell, tidigare VD för Barsebäcksverket, är ordförande i SAGNE (Standing Advisory Group on Nuclear Energy) som är direkt underställd generaldirektören för IAEA, den internationella myndigheten för kärnteknisk verksamhet.

Ingemar Engkvist, tidigare VD på OKG och chef på Eon Kärnkraft, är numera VD för WANO och placerad i London.

För mer information; Torbjörn Larsson, press officer, Uniper Sweden, tfn 070-637 32 77.

Uniper är en internationell energikoncern med verksamhet i mer än 40 länder och med cirka 7 000 anställda. Uniper bidrar till en trygg energiförsörjning i Europa, där kärnverksamheten är elproduktion, global energihandel och en bred gasportfölj.

Uniper har 22,5 gigawatt (GW) installerad kapacitet för elproduktion i Europa, och målet är att produktionen ska vara koldioxidneutral till 2035. Företaget rankas redan bland Europas största operatörer av vattenkraftverk och har för avsikt att ytterligare utöka andelen sol- och vindenergi, vilket är avgörande för en mer hållbar framtid.

Uniper är en pålitlig partner för samhällen, kommuner och industriföretag när det gäller att planera och implementera innovativa lösningar med lägre koldioxidutsläpp för att främja klimatomställning. Uniper är en pionjär inom vätgas, är verksamt över hela världen längs hela värdekedjan för vätgas och driver projekt för att vätgas ska få en avgörande betydelse för energiförsörjningen.

www.uniper.energy