Unit4 kortar implementationstiden med upp till 60 procent

Unit4 lanserar nya branschspecifika så kallade Value Accelerators för att tiden som det tar från påbörjad implementering till fullt bruk av en ERP-lösning ska bli kortare än någonsin. Fokus för erbjudandet ligger på globala tjänsteföretag.

I praktiken betyder detta att Unit4:s kunder snabbare kommer att få full användning för sina ERP-lösningar, som är byggda på branschspecifika molnlösningar och skapade för olika branscher, såsom finanssektorn, skolor, samhällsservice, och icke vinstdrivande verksamheter. Kunder kommer därmed kunna använda Unit4:s nya generation av självgående ERP-lösningar snabbare än någonsin.

Unit4:s ERP-lösning Business World är utvecklad för att möta behoven från tjänsteföretag som vill ha en flexibel IT-struktur och kunderna själva säger att de får tillgång till affärssystemen klart snabbare än från andra leverantörer.

Ett whitepaper från IDC med titeln “The Financial Impact of ERP Architecture on the Annual Cost of Business Change” visar att de genomsnittliga ERP-användarna behövde göra fler såväl måttliga som stora anpassningar för att möta implementeringsbehoven (jämfört med Unit4-kunder).

– Tjänsteföretag letar efter sätt att maximera sina teknikinvesteringar för att få ett försprång före konkurrenterna, säger Goncalo Leitao, Executive Vice President global services på Unit4. Därför behöver dessa företag tjänstecentrerade ERP-lösningar med de användarupplevelser och funktioner som behövs för deras specifika affärsutmaningar. Unit4 erbjuder denna typ av lösningar med en innovativ implementering som minskar på implementeringstiden.

Unit4:s nya så kallade Value Accelerators består av fördefinierade mallar som utvecklats baserat på erfarenheter från branscherna. Dessa reducerar implementeringstiden för ERP-lösningen med upp till 60 procent och ger en plattform som är smidig att använda och tillgänglig även för konfigurationer som särskiljer sig från de mest vanliga.

Analytikern Holger Mueller på Constellation Research, Inc, förklarar:

– IT-lösningar för företag har genomgått drastiska förändringar under de senaste åren. Den snabba teknikutvecklingen och molnlösningarnas frammarsch ger inköpare på företag som önskar flexibla system med snabb implementering större valmöjligheter. Dagarna för klumpiga och blockartade ERP-implementationer är över. Tjänsteföretag vill framför allt fokusera på de tjänster de levererar och förväntar sig att deras mjukvara snabbt ska stötta verksamheten. Försäljarna som förstår sina kunders specifika affärsbehov och levererar det som motsvarar dessa behov kommer att stå ut i mängden.

• erp