David Ritschard i duett med Frida Hyvönen - en hybrid av klassisk country och folkhemssoul

En träffsäker verklighetsskildrare i brytpunkten mellan country och soul. Idag släpper David Ritschard den andra singeln från det kommande albumet "Blåbärskungen". I "Än går det vågor" gästas han av Frida Hyvönen.

Lyssna på "Än går det vågor"

Den som i David Ritschards sällskap knallar runt på gator i södra Stockholm lär snart bli varse att han är någon som folk känner igen, hälsar på eller gärna stannar för att utbyta några fraser med.

I ”Än går det vågor”, vars text är baserad på klientelet som återfinns i ”det ännu inte helt ombildade östra Södermalm” gästas han av ingen mindre än Frida Hyvönen.

– Petter Törnqvist, nära vän som gör allt mitt artwork satte ner foten och sa att Frida skulle in på den här låten. Inte för jag saknade muskler att bära den själv, han bara hörde allt inom sig och släppte det inte. Hon är ju min favorit och jag hade nog inte vågat fråga henne om han inte hade låtit så bestämd när han sa det. Det brukar han inte göra. Och hon sa ja. säger David Ritschard.

David Ritschard är en vardagsnära verklighetsskildrare med musik som kan liknas vid en hybrid av klassisk country och folkhemssoul. Lyriken, där berättarjagets egna tillkortakommanden växlas med knegarlivets vedermödor och somligt socialt patos, dekoreras inte sällan med stark närvaro från stockholmsk söderort.

I slutet av april kom årets första smakprov i form av starka "När du reser dig". Mer musik är att vänta innan albumet "Blåbärskungen" (United Stage) landar den 24 september.

Under 2020 släppte David Ritschard, tillsammans med Magnus Carlson (Weeping Willows), Hammarbyeposet "Snart ses vi igen" som stockholmslagets supporters direkt tog till sina grönvita hjärtan.

Här ser du David Ritschard hösten 2021:

19/11 Umeå, Folkets Hus
20/11 Bollnäs, Kulturhuset
21/11 Östersund, Jazzköket
24/11 Göteborg, Pustervik
26/11 Stockholm, Debaser
27/11 Malmö, Babel

Pontus Sillrén, turnéproducent

Press:

Ebba Lindqvist
brev@ebbalindqvist.se

United Stage är Skandinaviens ledande turnéproducent och bokningsagentur för artister.