Foto: Bengt H. Malmqvist

ABBA GOLD FIRAR 30 ÅR

Idag, den 21 september firar ett av världens mest framgångsrika samlingsalbum – ABBA Gold - 30 år. Albumet, som ursprungligen gavs ut i september 1992, samlade ABBAs mest kända och älskvärda låtar, som skapades av Agnetha, Björn, Benny och Frida.

"Aldrig har ett "Best of Album" spelat en viktigare roll i en popgrupps karriär. "ABBA Gold" lade grunden för återkomsten efter vårt "mörka 80-tal" och har fortsatt att vara relevant ända in i 2020-talet.” - ABBA

När ABBA Gold ursprungligen släpptes hade det gått 10 år sedan ABBA senast spelade in musik tillsammans, och detta fantastiska album återintroducerade dem för både sina gamla fans och de som tidigare inte hade insett hur fantastisk deras musik var. På albumet finns bland annat popmästerverken: ”Dancing Queen”, ”Mamma Mia”, ”Gimme! Gimme! Gimme! (A Man After Midnight)”, ”The Winner Takes It All”, “Knowing Me, Knowing You” och flertalet andra klassiska hits.

ABBA Gold blev omedelbart en framgång av ofattbara proportioner och hjälpte nya generationer att upptäcka gruppens musik. I Storbritannien, till exempel, har albumet återvänt till förstaplatsen på albumlistan flera gånger, har med sina över 1000 veckor på albumlistan slagit rekordet i antal veckor på topplistan och är det näst mest sålda albumet genom tiderna. ABBA Golds har sålt i över 32 miljoner exemplar världen över. Det är alltså ingen överdrift att säga att albumet la grunden för ABBAs fortsatta framgångar i världen och befäste deras tidlösa pop hos generationer.

I samband med 30 års jubiléet för ABBA Gold släpps albumet i två nya utgåvor – en dubbel bildvinyl och en kassett – den 23 september.