Foto: Joyce Rodriguez

EFTER MELLOSUCCÉN - KIANA SLÄPPER NYA SINGELN "LEMONADE"

Kiana fick sitt stora genombrott och firade sin 16-årsdag genom att göra debut i Melodifestivalen 2023 med bidraget ”Where Did You Go” som slutade på en sjätteplats i finalen. Nu är hon tillbaka med nya popsingeln ”Lemonade”, som släpps idag, skriven av Kiana tillsammans med Linnea Deb, Hamed ”K-One” Pirouzpanah och Santiago Rodriguez Liem. Bakom produktionen står Joy Deb.

Kiana tog Sverige med storm när hon sjöng sig till en andraplats i Talang. Talang-resan började med att jurymedlemmen Bianca Ingrosso överraskade Kiana under en lektion på hennes skola och tog med henne till audition.

Kiana Blanckert började sjunga och dansa i tidig ålder och hon minns själv väldigt starkt när hon som fyraåring, inför publik, sjöng ”Baby One More Time” på ett kryssningsfartyg. Hennes mamma är professionell dansare och Kiana har tagit dansklassen sedan hon var tre år gammal. Som 11-åring började hon på Kungliga Svenska balettskolan och gick där under två år innan hon började på Step In Dansstudion där hon numera går.

Kiana har också spelat huvudrollen som ”Pippi på Junibacken” och medverkat i flera föreställningar på Intiman, däribland ”Annie”, "Ronja Rövardotter” och nu senast ”Emil i Lönneberga”. Nu senast gjorde hon sin drömroll som Dorothy i musikalen ”Trollkarlen från Oz” på Intiman.

Under våren 2024 gör Kiana huvudrollen i musikalen om "Den Lilla Sjöjungfrun".