Universal Sony Pictures Home Entertainment <3 WAY OUT WEST

Universal Sony Pictures Home Entertainment är mycket stolta över att få vara del av årets Way Out West med kanonfilmerna Ex Machina och Cobain: Montage Of Heck!

FETA SPELFILMER, DOKUMENTÄRER OCH DESSUTOM ÅTTA NYA KORTFILMER TILL WAY OUT WESTS FILMPROGRAM!

Way Out West är mer än stora böljande publikhav i Slottsskogen och svettiga dansgolv på någon av Stay Out Wests klubbar. Way Out West är Europas största kombinerade musik och filmfestival och nu är det dags för sommarens andra filmsläpp! Mer filmer tillkommer dock innan augusti så det här är inte allt!

Nya filmer i programmet är bland andra redan hyllade nya musikdokumentärer, COBAIN, MONTAGE OF HECK om Kurt Cobain och AMY om Amy Winehouse, spelfilmer som EX MACHINA med Alicia Vikander i huvudrollen och THE SMELL OF US av legendariska Larry Clark.

Vi visar också två av årets mest spännande filmer, korsningar av dokumentärer och spelfilmer; HIMMEL ÖVER FLOGSTA av Viktor Johansson och STRANDED IN CANTON av Måns Månsson. Vi är dessutom väldigt stolta att först av alla få visa en av dokumentärfilmens största regissörer - Kim Longinottos - nya gripande film DREAMCATCHER.

Dessutom visar vi hypade filmer som TURBO KID, en splatter-BMX-apokalyps-rulle, NASTY BABY, välförtjänta vinnaren av prestigefulla filmpriset Teddy Award på årets Berlinale och PAPUSZA – DEN ROMSKA SÅNGEN, en spelfilm om en av Polens mest kända romska poeter och sångare.

För att toppa det hela strösslar vi med åtta nya kortfilmer!

NYA TITLAR:

EX MACHINAav Alex Garland. Spelfilm, UK 2015.

AMYav Asif Kapadia. Dokumentär, UK 2015.

DREAMCATCHERav Kim Longinotto. Dokumentär, UK 2015.

STRANDED IN CANTONav Måns Månsson. Hybrid, Sweden/China 2014.

THE SMELL OF USav Larry Clark. Spelfilm, USA 2015.

HIMMEL ÖVER FLOGSTAav Viktor Johansson. Hybridfilm, Sverige 2015.

NASTY BABYav Sebastián Silva. Spelfilm, USA 2015.

TURBO KID av François Simard, Anouk Whissell, Yoann-Karl Whissell. Spelfilm, Canada 2015.

COBAIN: MONTAGE OF HECKav Brett Morgen. Dokumentär, USA 2015.

PAPUSZA – DEN ROMSKA SÅNGEN av Joanna Kos-Krauze & Krzysztof Krauze. Spelfilm, Polen 2014.

WOW SELECTED SHORTS 1:

AUDITION av Lovisa Sirén

HELLJUS av Julia Thelin

JAG VILL NÅ DIG av Victor Lindgren

09:55-11:05, INGRID EKMAN BERGSGATAN 4B av Sophie Vukovic & Cristine Berglund

WOW SELECTED SHORTS 2:

POJKARNA av Isabella Carbonell

MOMMY av Milad Alami

PUNKT 9: VAL AV ANDRE VICE TALMAN av Maximilien Van Aertryck

CUPCAKE av Jane Magnusson

Mer om alla filmer finns på wayoutwest.se

Filmvisningarna är en del av Way Out West, 13-15 augusti.

Alla filmvisningar är gratis och exklusiva för innehavare av festivalpasset.

För mer information om programmet, pressmaterial och intervjuer med regissörer och andra medverkande, kontakta Svante Tidholm på svante@wayoutwest.se, telefon 0709-134696.

About Universal Sony Pictures Home Entertainment

Universal Sony Pictures Home Entertainment Nordic (‘US’) was established in April, 2013 and launched commercially August 1st, 2013. The company is an equally shared joint venture between major film studios Universal Pictures and Sony Pictures, which encompass their physical Home Entertainment business. ‘US’ is one of the leading companies that distribute rights and productions in the entertainment industry for domestic use on DVD & Blu-Ray in the rental- and buying market. Among the over 7 000 movie titles in the business catalogue you can find franchises as “DUMMA MIG”, AMAZING SPIDER-MAN, SMURFARNA, FAST & FURIOUS, and reputable TV-series as DOWNTON-ABBEY and BREAKING BAD.

För mer information kontakta: Magnus Larsson magnus.larsson@unisphe.se